NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Heeft er iemand ervaring met het digitaal en zaaksgewijs werken bij het invorderingsproces?
We hebben dit proces bekeken. Over het algemeen zijn dit zaken die een paar jaar kunnen duren. Twee personen werken bij ons met dit proces. Met zijn tweeën hebben ze een paar honderd lopende zaken. Als we dit direct vertalen in een digitale werkomgeving, dan betekent dit een werkvoorraad van een paar honderd zaken. De ervaring leert dat het openen van je werkvoorraad dan heel erg lang duurt (kan maar zo 10 minuten duren afhankelijk van de drukte op het netwerk). Dit is natuurlijk een ongewenste situatie. Ik vraag me af of iemand al ervaring heeft met een digitale en zaaksgewijze verwerking van dit proces en hoe jullie dit hebben opgelost.
Wij werken overigens met Corsa Case.
Tags:
Wij werken niet op documentniveau, een los document bestaat hooguit 1 werkdag in ons systeem. Daarna maakt het deel uit van een zaak of start het een zaak. Wij gebruiken de zaken als dossier. De eindgebruiker roept een zaak op en werkt vervolgens vanuit de zaak of raadpleegt documenten vanuit de zaak. Documenten worden ook vanuit de zaak aangemaakt. Het is wel mogelijk om te filteren in een werkvoorraad, maar dat levert geen tijdswinst op.
Het invorderingsproces is nu nog fysiek in onze organisatie en bestaat nu uit twee grote kasten vol ordners bij de behandelaars. De uitdaging is om deze twee kasten om te zetten in een digitale omgeving en op een efficiënte manier. Het grootste en eigenlijk enige probleem waar wij daarbij tegen aan lopen, is dat het openen van de digitale werkvoorraad dus heel lang duurt als je een paar honderd lopende zaken hebt.
Het tijdelijk parkeren van een zaak (in de wachtstand bijvoorbeeld) is geen optie, daar is Corsa niet op ingesteld.
Het komt zelden voor dat een behandelaar in zijn werkvoorraad meer dan 50 zaken tegelijk in behandeling heeft. Gemiddeld ligt dat aantal rond de 20 schat ik. In 99% van de gevallen is de performance in orde. Overigens zijn er maar heel weinig zeer lang lopende zaken bij ons (langer dan een jaar). Grote zaken zijn bij ons onderverdeeld in sub-zaken, zodat de inhoud van een zaak nog te overzien is. Een zaak met een paar honderd documenten werkt niet fijn. Bestemmingsplannen en projecten bestaan daarom uit meerdere zaken die specifiek facet van de grote zaak behandelen.
Het is mogelijk om te zoeken naar een specifieke zaak, maar dan krijg je niet het behandelscherm te zien van waaruit je documenten kan genereren. Dit scherm krijg je alleen als je een zaak vanuit je werkvoorraad opent.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door