Hoe worden de taken van de nieuwe Archiefwet20xx gefinancierd?

Motie%20van%20het%20lid%20Rooderkerk%20c.s.%20over%20een%20oplossin...

Stavaza vernieuwing Archiefwet sinds 2016 tot heden

Het zal een ieder niet zijn ontgaan, de Archiefwet20xx is door de Tweede Kamer gekomen op 18 februari 2025. Hier ging een lange voorbereidingstijd aan vooraf. De motie die in 2016 werd ingediend en die de aanleiding werd voor de vernieuwing van de Archiefwet, was de motie van het lid Segers en anderen (Kamerstuk 34362, nr. 21). Deze motie werd gepubliceerd op 9 juni 2016 en riep de regering op om de huidige Archiefwet aan te passen aan de digitale ontwikkelingen en eisen van transparantie. De motie benadrukte onder andere de noodzaak om de overbrengingstermijnen van overheidsinformatie sterk terug te brengen, van twintig naar tien jaar.

De vernieuwing van de Archiefwet - Vakblad Od I Overheidsdocumentatie

Financiering

Decentrale overheden (VNG, IPO, UvW) hadden vooraf een position paper ingediend, onder andere over de financiering. VNG leegHet position paper van de decentrale overheden over de vernieuwing van de Archiefwet benadrukt verschillende belangrijke punten. Hier zijn enkele van de kernpunten:

  1. Duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie: De overheden willen dat de nieuwe Archiefwet aansluit op het digitale tijdperk en zorgt voor duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie.

  2. Bewaren bij de bron: Ze pleiten voor ruimte om de overbrengingstermijnen van overheidsinformatie terug te brengen en voor de mogelijkheid om informatie bij de bron te bewaren.

  3. Innovatie en samenwerking: De overheden vragen de minister van OCW en BZK om samen een innovatieagenda te ontwikkelen voor duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie.

  4. Compensatie voor extra kosten: Ze willen compensatie voor de extra kosten die gepaard gaan met de verplichte aanstelling van een archivaris en het op orde brengen van de informatiehuishouding.

  5. Samenhang met andere wetten: De overheden benadrukken de noodzaak om de nieuwe Archiefwet in samenhang te zien met andere informatiewetten zoals de Wet open overheid (Woo), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en de Wet digitale overheid (Wdo)

Motie verworpen

De motie om extra financiering voor decentrale overheden is gisteren echter verworpen. De vraag is dus hoe kan je extra taken zonder extra financiële middelen uitvoeren, zeker nu het ravijnjaar 2026 voor de deur staat? Wat kan je wel doen en wat niet? 

De ingediende moties op een rij en de stemmingen:

Aangenomen:

  • de motie-Van der Velde over een duidelijke scheiding tussen de rol van archivaris en de rol van toezichthouder (35968, nr. 33);  
  • de motie-Mohandis c.s. over het archiveerbaar maken van zakelijke en bestuurlijke chatberichten van departementen (35968, nr. 35);  (150 voor)
  • de motie-Beckerman/Mohandis over onderzoeken hoe archiefopleidingen ook buiten Amsterdam kunnen worden aangeboden (35968, nr. 37); (150 voor)

 

Verworpen:

  • de motie-Van der Velde over een expliciete diploma-eis voor de algemene rijksarchivaris (35968, nr. 34);
  • de motie-Rooderkerk c.s. over een oplossing voor de financiële consequenties van de nieuwe Archiefwet (35968, nr. 36);
  • de motie-Beckerman over onderzoek naar verlaging of afschaffing van het collegegeld voor opleidingen in de archivistiek (35968, nr. 38).

 

Weergaven: 131

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Interessante vraag: hoe kan je extra taken uitvoeren zonder extra geld? Juist nu er ook een ravijnjaar voor de deur staat. Allereerst helemaal eens dat een compensatie redelijk is voor extra werk. En vraag ik me af wat kan je doen om extra werk toch tot uitvoering te brengen? iemand ideëen?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2025   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden