NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Ik volg al geruime tijd diverse interessante en kennisverrijkend discussies op dit prima forum.
Nu heb ik een vraag. Gezien de expertise op dit forum zal het antwoord wel breder zijn dan ik verwacht..... maar toch;
Binnen de Gemeente Renkum waar ik werkzaam ben staan we op het punt zaaksgewijs werken te gaan invoeren. De eerste e-dienst die we in dit kader willen aanbieden is een aanvraag afschift GBA.
In de huidige fysieke situatie is het resultaat van dit zaaktype het vervaardigen van een gewaarmerkt document dat postaal wordt verzonden of afgehaald aan de balie.
Ik vraag mij af of er voor dit gewaarmerkte fysieke document een digitaal alternatief bestaat in bijv. de vorm van een met een code beveiligd pdf document. En met name welke valkuilen schuilen hierin.
Chris Hermsen
Tags:
Als het een gecertificeerde handtekening betreft is dat inderdaad betrouwbaarder. Als het echter waar is (en die geluiden bereiken mij) dat niet alle gemeenten van gewaarmerkt papier gebruik maken, vraag me af welke toegevoegde waarde het gewaarmerkte papier in de fysieke vorm heeft. In het geval dat die toegevoegde waarde nihil blijkt, lijkt mij dat in de digitale optie de standaard beveiligingsmethode in pdf bestanden zelfs al soelaas zou kunnen bieden.
Dag Chis,
het zal er in de praktijk om gaan welke waarde gehecht wordt aan de uiterlijke kenmerken van het papieren document: waarom zijn die nodig? Wie gaat het controleren en waarvoor? Wat zijn de gevolgen als het gemakkelijk is om het document te vervalsen? Als er twijfel is over de echtheid van het afschrift, is er dan een mogelijkheid om het afschrift te vergelijken met het origineel?
Als die vragen beantwoord zijn, weet je ook hoe ver je moet gaan met een digitale handtekening.
In het geval van een afschrift GBA kan ik me voorstellen dat een gemeente ervoor zou kiezen om inderdaad alleen de in Adobe aangebrachte beveiligingsmogelijkheid te gebruiken, en aan te geven dat indien er twijfel bestaat over de echtheid van het bij een andere organisatie ingebrachte afschrift, deze te allen tijde te controleren is aan de hand van het bronbestand. Dit zou je ook kunnen ondervangen door het digitale afschrift direct aan de instantie toe te sturen waarvoor de aanvrager het nodig heeft, dan kan ook niemand aan het afschrift sleutelen voordat het ingeleverd wordt, en is de authenticiteit niet of nauwelijks in gevaar.
Heb je hier iets aan?
groetjes,
Bas de Groot
Chris Hermsen zei:Als het een gecertificeerde handtekening betreft is dat inderdaad betrouwbaarder. Als het echter waar is (en die geluiden bereiken mij) dat niet alle gemeenten van gewaarmerkt papier gebruik maken, vraag me af welke toegevoegde waarde het gewaarmerkte papier in de fysieke vorm heeft. In het geval dat die toegevoegde waarde nihil blijkt, lijkt mij dat in de digitale optie de standaard beveiligingsmethode in pdf bestanden zelfs al soelaas zou kunnen bieden.
dag Bas, dank voor jouw reactie. Ik ben met name verheugd over je laatste conclusie/voorstel om het transport naar de burger uit te schakelen en als gemeente het document rechtstreeks naar de betreffende instantie te sturen.
Ik heb binnen mijn gemeente en zoekvraag uitstaan om te achterhalen om hoeveel aanvragen het gemiddeld betreft over de afgelopen jaren en welke inkomsten/leges derving dit dan met zich mee brengt als je die kosten niet meer bij de burger kunt neerleggen. Ik ga ook verder met de zoekvraag wie gaat het controleren en waarvoor. Het waarborgen van de authenticiteit van het digitale document zie ik als een minder grote uitdaging.
Zie de reactie van Marco Klerks
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door