Goed idee om alleen elektronisch te publiceren ?

In het dorpje waar ik woon is de gemeente voornemens de gemeentelijke pagina's in het lokale suffertje weg te bezuinigen. Dit levert lokaal veel commotie op. De beoogde besparing is sec niet echt groot te noemen, iets van 50.000 euro. Alle publicaties worden digitaal gepubliceerd op mijn overheid en de verordening elektronisch bekendmaken wordt opnieuw vastgesteld.

De niet-digitale burger kan terecht bij het gemeentelijk contactcentrum of via wijkpleinen. Die niet digitale burger gaat het wel erg moeilijk krijgen, gaat die elke week bij de gemeente langs om alle publicaties te checken ? De overheid wordt er voor de niet digitale burger niet transparanter op. Niet iedere  gemeentelijke website, weer een digitaal kanaal, biedt voldoende informatie. Zelfs voor ons informatiewerkers blijft de overheid een ingewikkelde, zeker met alle verschillende lagen. Wanneer moet je als burger bij een gemeente aankloppen en wanneer bijvoorbeeld bij een omgevingsdienst ? Wie ooit een aanvraag via het OLO heeft gedaan weet dat een en ander niet eenvoudig is om in te vullen. Denk alleen maar aan de bestemmingsplantoets, dit is voor een meerderheid van burgers en ondernemers in Nederland hogere wiskunde. Wat is de betekenis van de algemene wet bestuursrecht als niet-digitale burgers niet over de juiste overheidsinformatie kunnen beschikken ? Wat als je de taal niet machtig bent ?

Nationale Ombudsman

Niet alleen oudere mensen maken zich zorgen. De nationale ombudsman heeft in 2013 laten weten van mening te zijn dat er naast de digitale manier altijd een tweede optie moet open blijven openblijven voor burgers om te communiceren met de overheid. Vooral zwakkere groepen in de samenleving zouden de dupe kunnen worden van de voortgaande technologische ontwikkelingen. "Er dreigt een tweedeling te ontstaan tussen burgers die wel in staat te zijn te communiceren met de overheid en degenen die dat niet kunnen. Er moet meer persoonlijk contact komen en meer maatwerk in bijzondere gevallen." Zijn rapport De burger gaat digitaal uit december 2013 zijn nog steeds actueel:

  • Structurele ondersteuning moet beschikbaar zijn om de toegang tot de overheid te waarborgen. Bij verdergaande digitalisering blijft er onvermijdelijk een groep mensen over voor wie de overheid juist minder of niet toegankelijk zal worden. Veel van deze mensen zijn - door een uitkering of toeslag - afhankelijk van de overheid effectieve mogelijkheid hebben om hun administratie situatie veilig te stellen. De digitale dienstverlening zoals die zich nu ontwikkelt, biedt mensen te weinig mogelijkheden om grip op hun administratieve situatie te ruime groep andere intermediairs houden. Zij hebben onvoldoende zicht op welke gegevens er over hen in de systemen staan en hebben te weinig mogelijkheden om fouten te herstellen.
  • Gerichte acties om het vertrouwen in de digitale overheid te versterken.Burgers blijken slechts beperkt vertrouwen te hebben in de manier waarop overheden met hun digitale gegevens omgaan en in de veiligheid van de digitale systemen van de overheid. Vertrouwen van burgers in de digitale overheidssystemen is een basisbehoefte om er volledig gebruik van te maken

Als je deze doelen als gemeente wil realiseren, kost dat snel meer dan 50.000 euro. Vertrouwen van burgers in een transparante overheid is van onschatbare waarde. Er zijn gemeenten, die in dit digitale tijdperk juist veel aandacht besteden en waarde hechten aan het persoonlijke contact met burgers en de burger hiermee echt centraal stellen.

Is de bibliotheek in deze geen laagdrempelige instantie dan een gemeentekantoor ?

Weergaven: 949

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

En uiteindelijk gaan we toch over op enkel digitaal, dus in plaats van krampachtig vast te houden aan een lokaal suffertje, kunnen we niet beter investeren in het leren van de digitale taal aan die burgers die 'm niet spreken.

@Mike, uiteindelijk zal dat zo zijn, maar dat duurt waarschijnlijk een generatie, zie ook:

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/21century-skills?commentId=...

Ik wil het probleem niet bagatelliseren maar 94% tot 96% van alle huishoudens heeft toegang tot internet en 9 op de 10 mensen gebruikt internet dagelijks in Nederland (cijfers van het CBS). Dus er blijft een erg kleine groep over die thuis geen internet heeft.

Ik vind het redelijk dat een gemeente met deze cijfers in het achterhoofd deze wijziging doorvoert. Het is maar zeer de vraag of deze doelgroep wel bereikt zou worden met de analoge publicatie en of de analoge publicatie überhaupt goed gelezen wordt (er zijn procentueel gezien nu eenmaal heel erg weinig mensen geïnteresseerd in bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen). En juist m.b.v. goede digitale publicatie kun je de voor jou relevante publicaties naar je toe laten komen (mail). 

Beste Veerle,

Wat onderzoeken betreft kunnen de cijfers van het CBS een belangrijke indicatie zijn, zij het dat je vrijwel met alle onderzoeken iets wel en iets niet aan kunt tonen. Dat is zo afhankelijk van je vraagstelling en de manier hoe je dat bevraagt en vooral wie je bevraagt. Een onderzoek in de Haagse Schilderwijk zal heel andere resultaten opleveren dat een soortgelijk onderzoek in Wassenaar. De vraagstelling zal waarschijnlijk primair digitaal zijn ingericht.  Dan is er nog een verschil tussen het gebruik van internet en het daadwerkelijk de weg weten in overheidsland, ik noemde het OLO als voorbeeld.

Mooi vond ik het aantal jaren geleden om te horen dat een Tilburgse collega de nieuwe gemeentelijke website had bevraagd bij de Aldi. Daar kwamen heel veel leermomenten uit. In Tilburg is de publicatie van de gemeentelijke vergunningen in het lokale suffertje al een tijd afgeschaft en dat heeft bij mijn weten niet geleid tot enige wanklank.

Het  ongenoegen van de burgers in de bijdrage heeft in mijn optiek veel meer te maken of je als gemeente de burger als gesprekspartner ziet en echt communiceert. Dat gebeurt in het dorpje veel minder, de werking van de website met internet explorer werkt vaak niet,  alleen met Google Chrome. Wijkraden worden veelal niet serieus genomen. Dan is het logisch dat het ongenoegen van de burger zich op deze manier uit.  De communicatie met de burger is een totaalplaatje en mopperaars zijn er natuurlijk altijd. Maar communicatie met burgers begint met luisteren en is meer dan zenden alleen.

Maar dan nog, je blijft zoals je stelt altijd een kleine doelgroep houden die op een andere manier benaderd moet worden. En over hoe die manier eruit gaat zien, ben ik heel benieuwd.

Toepasselijk in dit verband: "Het ligt niet in de belevingswereld van een asielzoeker om de klachtenregeling op de vindplaatsen op de website en in de Staatscourant te raadplegen in het Nederlands". "Zo'n regeling moet je uitdelen en daarbij zeggen: als je een klacht hebt, moet je bij die en die zijn."

 

Nos bericht http://nos.nl/artikel/2085931-vluchteling-kijkt-niet-in-de-staatsco...

Gelukkig kun je een website in alle talen laten vertalen door Google.

Bij een papieren verkondiging is dat toch wat lastiger.

Bij KING loopt ook een project voor laaggeletterden.

Zouden analfabeten en laaggeletterden die publicaties in het sufferdje wél lezen?

DEN BOSCH - Het schrappen van gemeentelijke informatie uit de Bossche Omroep heeft tot zoveel klachten geleid dat Bosch Belang onderzocht wil zien of de bezuiniging niet beter teruggedraaid kan worden. De politieke partij stemde zelf eerst nog wel in met deze bezuiniging. Met het schrappen van de pagina’s in het huis-aan-huisblad, en daarmee een volledige overstap naar digitaal informeren, bespaart de gemeente 50.000 euro.

 

De vele reacties op onder meer de site van het Brabants Dagblad tonen volgens de partij aan dat ‘veel mensen zich door de gemeente in de kou gezet voelen’. De partij wil vooral opkomen voor mensen ouder dan 60 jaar, die minder vaak over een computer met goede internetaansluiting beschikken. Bosch Belang vraagt zich af of het niet onverstandig is om extra drempels op te werpen ‘in tijden waarin het vertrouwen in de overheid toch al niet groeiende is’.
Eerst worden vanaf april 2016 bekendmakingen en aangevraagde vergunningen niet meer gepubliceerd. Tot 2017 zal service- en nieuwsinformatie, zoals werkzaamheden en inspraakavonden, nog wel in de weekkrant te vinden zijn. In 2018 adverteert de gemeenten helemaal niet meer.

 

http://www.bd.nl/regio/brabant/bosch-belang-onderzoek-of-gemeenteli...

Owww!!! Dát dorp!

;-P

Ook een aandachtspunt bij de gemeente Veenendaal
http://veenendaalsekrant.nl/deel-je-nieuws-artikel/kwaliteit-inform...
VNG bericht over laaggeletterdheid van burgers vooral in grotere steden.
https://vng.nl/persberichten/16-03-09/relatief-meer-laaggeletterden...

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden