Beste vakgenoten,

 

Wie van jullie heeft een kwaliteitssysteem ontwikkeld (art.16 archiefregeling) of is er mee bezig.

Hoe ziet het in de praktijk er uit en wat is er allemaal voor nodig om een kwaliteitssysteem te bouwen.

 

m.vr.gr. B. Celak

Weergaven: 853

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Bruno,

het KIDO project is voor decentrale overheden interessant denk ik. Ik werk bij een universiteit dus mag helaas niet aansluiten bij dit project. (wat ik erg jammer vind)

Indien er mensen zijn die bij de rijksoverheid werken en behoefte hebben aan kennisdeling op dit vlak, dan sta ik daar voor open.

Een van mijn belangrijkste ervaringen mbt kwaliteitszorg tot nu toe: zorg ervoor dat de organisatie weet wat je komt doen op dit vlak, wat het hen oplevert en waarom het interessant is om wel wat met jou verbetervoorstellen te gaan doen.

Zoek daarnaast een sparringspartner op dit vlak om een dergelijk systeem te ontwikkelen (extern/intern)

Beste dhr. Celak,

Vanuit BECIS hebben wij een kwaliteitszorgsysteem ontwikkeld voor diverse gemeenten. Mocht u interesse hebben in de wijze waarop wij kwaliteitszorg aanpakken en vorm geven dan maak ik graag nader vrijblijvend kennis met u.

Met vriendelijke groet,

Job Mol

 

Ik ben ook erg benieuwd naar het kwaliteitszorgsysteem van BECIS, wellicht kun u iets met ons delen? Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van de heer Rouvroye!

Michelle Kampman.

Uiteraard delen we vrijblijvend meer informatie!

 

De archiefregeling geeft geen nadere informatie over hoe een kwaliteitssysteem eruit moet zien. Daarom hebben we bij BECIS een kwaliteitssysteem ontwikkeld. De basis van het systeem vormt een kwaliteitshandboek, die is gebaseerd op de ambitie van een organisatie op de informatievoorziening.

 

Het handboek gebruiken we vervolgens om een nulmeting te doen: waar staat de organisatie nu ten opzichte van zijn ambitie? Vanuit deze analyse stellen we een plan van aanpak op. In dat plan van aanpak komt te staan wat er wanneer moet gebeuren om de ambitie te bereiken en daarmee de kwaliteit van de algehele informatiehuishouding te verbeteren. Uiteraard doen we dat in overleg met de organisatie: het plan van aanpak moet namelijk ook in het overige jaarplannen van de organisatie passen.

 

Ons kwaliteitssysteem biedt een basis voor jaarlijkse controle, zodat het kwaliteitshandboek kan worden aangescherpt en aangepast, mocht dat nodig blijken te zijn. Bij elke meting kijken we naar zowel rechtmatigheid (zoals ook bij de KPI’s van de VNG) als naar doelmatigheid. Bij dat laatste staat de vraag centraal of de organisatie ook echt een toegevoegde waarde voelt bij de informatievoorziening.

 

Een kwaliteitszorgsysteem is een continu en systematisch proces van meten, verbeteren en vernieuwen van processen en producten. Zo’n systeem is noodzakelijk om te kunnen beoordelen of het informatiebeheer voldoet aan de wensen en eisen die een organisatie stelt.

Met vriendelijke groet,

Job Mol

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden