NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Deze week werd er een landelijk onderzoek gepresenteerd hoe gemeenten e-mails beantwoorden. 155 gemeenten doen het goed, waaronder Alphen-Chaam, Dongen, Etten-Leur, Goirle, Putten en Waalwijk. Vooral grote gemeenten ontbreken in dit rijtje.
Enkele andere hoofdpunten:
Om mails te kunnen beantwoorden moeten deze natuurlijk ook in beeld zijn.
Tags:
Iets wat mij aan het rapport opvalt, is dat het gebruik van e-formulieren resulteert in een negatieve score. Terwijl veel organisaties dit juist zien als de ideale start van een zaak. Alle gegevens rechtstreeks gevuld in het DMS.
Hebben we misschien in ons streven naar efficiency de burger over het hoofd gezien? Slaan de opstellers van het rapport de plank misschien mis? Of is het zaak om de e-formulieren beter in te richten?
Ik kan me voorstellen dat het voor een organisatie handiger is met webformulieren dan met mail te werken. Via een keuzemenu komt een bericht sneller op de juiste plek, wordt een zaak gestart etc.
Als burger is een ontvangstbevestiging en kenmerk doorgegeven krijgen ook handig, maar wat ik persoonlijk vervelend vind aan webformulieren (van overheden en bedrijven):
- het zijn soms onbeveiligde verbindingen
- je moet een veel (voor de vraag/opmerking niet relevante) persoonsgegevens invullen
- bij uitgebreide formulieren kan je niet altijd vooraf alle vragen bekijken (je kan pas naar pagina 2 als je alle vragen op pagina 1 hebt beantwoord)
- je krijgt geen 'eigen exemplaar' van het verzonden bericht (of je kan vooraf niet zien of je het bericht ook naar jezelf kan laten sturen)
Dag Jean-Luc,
Kun je vanuit het PIP ook berichten (o.a. reacties) en documenten opslaan op je eigen computer?
Ik werk niet bij een gemeente, en ik heb als particulier geen ervaring met een PIP van de gemeente waar ik woon.
Groeten,
Annemieke
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door