NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
Beste Moniek
In de praktijk zien we vaak dat er geen aparte kwaliteitscontroles worden gehouden op datgene wat gescand wordt. De kwaliteitszorg wordt dan overgelaten aan de scanoperator die tijdens het scannen de kwaliteit van de images in de gaten moet houden. Dit is een verre van ideale situatie.
Kwaliteitszorg van gescande informatie dient een aparte taak te zijn en dient te worden uitgevoerd door een andere medewerker dan de scanoperator. Om een betrouwbare en integere werkstroom te kunnen garanderen is het verstandig om een aantal criteria vast te leggen, te controleren en de uitkomsten vast te leggen in logboeken.
Gecontroleerd dient te worden op:
1. Leesbaarheid van de images
2. Natuurgetrouwe weergave ten opzichte van het origineel
3. Volledigheid van de gescande documenten
Als eerste dient te worden bepaald wat aanvaardbare afwijkingen zijn. Je kunt hiervoor twee percentages hanteren. Een voor zogenaamde zware fouten en een voor lichte fouten. Zware fouten zijn eigenlijk alle fouten die de leesbaarheid van een document aantasten, bijvoorbeeld:
• het formaat van de bestanden of van de gegevens werd niet gerespecteerd
• er is een incoherentie tussen de beelden en de namen van de bestanden
• één of meerdere pagina's ontbreken in een dossier
• de afmetingen van het beeld zijn niet conform de specificaties
• de resolutie is niet conform de specificaties
• het beeld staat meer dan 2° scheef ten opzichte van zijn as
• er is een geometrische vervorming van het beeld
• het beeld werd verminkt tijdens het scannen
• sommige tekstzones zijn niet leesbaar
Lichte fouten zijn alle fouten die de integriteit van het document niet benadelen, doch vanuit cosmetisch oogpunt ongewenst zijn, bijvoorbeeld:
• de ligging van het beeld is niet correct
• er zit een halo rond het beeld
• het ruisniveau is overdreven
• er zijn overblijvende sporen van de scanning- en behandelingsprocedure (strepen, banen, ruis...)
• het beeld is horizontaal niet gecentreerd en niet gealigneerd aan het bovenste deel aan de kantlijn
• het contrast en de helderheid zijn onaangepast
• onvoldoende helderheid
• er zijn interferentiezones
Bij het vaststellen wat een aanvaardbaar percentage is, dien je zorgvuldig om te gaan. Het is van groot belang om geen onhaalbare normen neer te leggen. Zo is het niet realistisch om het percentage voor zware fouten op 0 te stellen. Gangbaar is een percentage tussen 0,3 en 0,5%. Ik ken ook situaties waar een afwijkingspercentage van 1% wordt gehanteerd,maar in mijn perceptie is dat een te ruimhartig percentage.
Voor het vaststellen van een percentage toegestane lichte fouten kunnen we wel ruimhartiger omgaan, bijvoorbeeld 3 tot 5%. Let wel lichte fouten mogen nooit compromitterend zijn ten opzichte van de integriteit van het gescande document, want dan dienen ze gerekend te worden tot zware fouten.
Voor het meten van de fouten adviseer ik om een controlesysteem te hanteren gebaseerd op de ISO 2859-norm. Deze komt erop neer om een controle uit te voeren gebaseerd op steekproeven op een vooraf vastgesteld percentage van de bereikte scanproductie. Hierbij dient een willekeurige selectie gemaakt te worden van bijvoorbeeld 3% van alle images waarop gecontroleerd wordt. Indien blijkt na de controle dat de foutmarge wordt overschreden, dient de selectie uitgebreid te worden op bijvoorbeeld 5% van alle images met uitsluiting van de reeds eerder gecontroleerde images. Indien dan nog steeds de norm wordt overschreden dan dient de productie afgekeurd te worden en opnieuw voor verwerking aangeboden aan de scanafdeling. Uiteraard ná beoordeling wat de oorzaak is geweest van de overschrijding van de norm. De oorzaak dient uiteraard bepaald en weggenomen te worden.
In de praktijk dient gekeken te worden naar het moment van kwaliteitszorg. In veel gevallen wordt er een scanclient gebruikt die gekoppeld is aan het in gebruik zijnde DM systeem. Afgezien van globale controles of een één op één controle van alle images staan die geen kwaliteitszorg toe zoals hierboven is omschreven. In dergelijke gevallen dient dus een pauze ingelast te worden tussen het scanmoment en de import in het DM systeem en dient een derde applicatie gebruikt te worden om de controles uit te voeren op de scanproductie.
Het toeval wil dat ik in gesprek ben met verschillende leveranciers om kwaliteitszorg zoals hier beschreven is te integreren in de scanclient of om een onafhankelijke kwaliteitsapplicatie te kunnen inzetten. Zodra er kant en klare applicaties op de markt zijn zal ik hierover zeker berichten op deze community.
Voor wat betreft je vraag naar de meest gangbare situatie van de afdeling die het scannen uitvoert, zie ik dat in de meeste gevallen het scannen decentraal wordt uitgevoerd op onder andere de postkamer, afdeling DIV, de financiële afdeling, PZ en ga zo maar door. Persoonlijk ben ik van mening dat alleen bij centrale scanning zaken als kwaliteitszorg de aandacht kunnen krijgen die ze behoeven. Het is eenvoudig niet mogelijk om alle toevallige medewerkers van verschillende afdelingen op eenzelfde manier te instrueren en te controleren. Beter zou zijn om een centrale scanafdeling te hebben waar met verstand van zaken wordt omgegaan met scaninstellingen, specificaties en kwaliteitszorg. Allen dan kun je een volkomen gecontroleerde werkstroom bereiken en verantwoording afleggen over de integriteit van het gehele proces.
Beste Moniek
In de praktijk zien we vaak dat er geen aparte kwaliteitscontroles worden gehouden op datgene wat gescand wordt. De kwaliteitszorg wordt dan overgelaten aan de scanoperator die tijdens het scannen de kwaliteit van de images in de gaten moet houden. Dit is een verre van ideale situatie.
Kwaliteitszorg van gescande informatie dient een aparte taak te zijn en dient te worden uitgevoerd door een andere medewerker dan de scanoperator. Om een betrouwbare en integere werkstroom te kunnen garanderen is het verstandig om een aantal criteria vast te leggen, te controleren en de uitkomsten vast te leggen in logboeken.
Gecontroleerd dient te worden op:
1. Leesbaarheid van de images
2. Natuurgetrouwe weergave ten opzichte van het origineel
3. Volledigheid van de gescande documenten
Als eerste dient te worden bepaald wat aanvaardbare afwijkingen zijn. Je kunt hiervoor twee percentages hanteren. Een voor zogenaamde zware fouten en een voor lichte fouten. Zware fouten zijn eigenlijk alle fouten die de leesbaarheid van een document aantasten, bijvoorbeeld:
• het formaat van de bestanden of van de gegevens werd niet gerespecteerd
• er is een incoherentie tussen de beelden en de namen van de bestanden
• één of meerdere pagina's ontbreken in een dossier
• de afmetingen van het beeld zijn niet conform de specificaties
• de resolutie is niet conform de specificaties
• het beeld staat meer dan 2° scheef ten opzichte van zijn as
• er is een geometrische vervorming van het beeld
• het beeld werd verminkt tijdens het scannen
• sommige tekstzones zijn niet leesbaar
Lichte fouten zijn alle fouten die de integriteit van het document niet benadelen, doch vanuit cosmetisch oogpunt ongewenst zijn, bijvoorbeeld:
• de ligging van het beeld is niet correct
• er zit een halo rond het beeld
• het ruisniveau is overdreven
• er zijn overblijvende sporen van de scanning- en behandelingsprocedure (strepen, banen, ruis...)
• het beeld is horizontaal niet gecentreerd en niet gealigneerd aan het bovenste deel aan de kantlijn
• het contrast en de helderheid zijn onaangepast
• onvoldoende helderheid
• er zijn interferentiezones
Bij het vaststellen wat een aanvaardbaar percentage is, dien je zorgvuldig om te gaan. Het is van groot belang om geen onhaalbare normen neer te leggen. Zo is het niet realistisch om het percentage voor zware fouten op 0 te stellen. Gangbaar is een percentage tussen 0,3 en 0,5%. Ik ken ook situaties waar een afwijkingspercentage van 1% wordt gehanteerd,maar in mijn perceptie is dat een te ruimhartig percentage.
Voor het vaststellen van een percentage toegestane lichte fouten kunnen we wel ruimhartiger omgaan, bijvoorbeeld 3 tot 5%. Let wel lichte fouten mogen nooit compromitterend zijn ten opzichte van de integriteit van het gescande document, want dan dienen ze gerekend te worden tot zware fouten.
Voor het meten van de fouten adviseer ik om een controlesysteem te hanteren gebaseerd op de ISO 2859-norm. Deze komt erop neer om een controle uit te voeren gebaseerd op steekproeven op een vooraf vastgesteld percentage van de bereikte scanproductie. Hierbij dient een willekeurige selectie gemaakt te worden van bijvoorbeeld 3% van alle images waarop gecontroleerd wordt. Indien blijkt na de controle dat de foutmarge wordt overschreden, dient de selectie uitgebreid te worden op bijvoorbeeld 5% van alle images met uitsluiting van de reeds eerder gecontroleerde images. Indien dan nog steeds de norm wordt overschreden dan dient de productie afgekeurd te worden en opnieuw voor verwerking aangeboden aan de scanafdeling. Uiteraard ná beoordeling wat de oorzaak is geweest van de overschrijding van de norm. De oorzaak dient uiteraard bepaald en weggenomen te worden.
In de praktijk dient gekeken te worden naar het moment van kwaliteitszorg. In veel gevallen wordt er een scanclient gebruikt die gekoppeld is aan het in gebruik zijnde DM systeem. Afgezien van globale controles of een één op één controle van alle images staan die geen kwaliteitszorg toe zoals hierboven is omschreven. In dergelijke gevallen dient dus een pauze ingelast te worden tussen het scanmoment en de import in het DM systeem en dient een derde applicatie gebruikt te worden om de controles uit te voeren op de scanproductie.
Het toeval wil dat ik in gesprek ben met verschillende leveranciers om kwaliteitszorg zoals hier beschreven is te integreren in de scanclient of om een onafhankelijke kwaliteitsapplicatie te kunnen inzetten. Zodra er kant en klare applicaties op de markt zijn zal ik hierover zeker berichten op deze community.
Voor wat betreft je vraag naar de meest gangbare situatie van de afdeling die het scannen uitvoert, zie ik dat in de meeste gevallen het scannen decentraal wordt uitgevoerd op onder andere de postkamer, afdeling DIV, de financiële afdeling, PZ en ga zo maar door. Persoonlijk ben ik van mening dat alleen bij centrale scanning zaken als kwaliteitszorg de aandacht kunnen krijgen die ze behoeven. Het is eenvoudig niet mogelijk om alle toevallige medewerkers van verschillende afdelingen op eenzelfde manier te instrueren en te controleren. Beter zou zijn om een centrale scanafdeling te hebben waar met verstand van zaken wordt omgegaan met scaninstellingen, specificaties en kwaliteitszorg. Allen dan kun je een volkomen gecontroleerde werkstroom bereiken en verantwoording afleggen over de integriteit van het gehele proces.
Beste Moniek,
Fijn dat je iets aan die gegevens hebt.
De frequentie van controles is denk iets dat het best dagelijks kan gebeuren om de voortgang van het proces niet onnodig te belemmeren. Het doel van digitaliseren is immers om zaken efficiënter en daarmee ook sneller te kunnen uitvoeren. Het achteraf controleren roept in veel gevallen problemen op, want hoe laat je series die onverhoopt niet door de kwaliteistcontroles doorkomen dan herscannen en hoe vervang je de wel al in het proces ingevoerde kwalitatief slechte scans. In het ergste geval, kan een besluit zelfs anders verlopen doordat in eerste instantie gegevens niet of slecht leesbaar waren.
Darom ben ik een warm voorstander voor minstens dagelijkse controle op ingescande materialen, voordat de gegevens in het DM Systeem ingevoerd worden.
Hallo Moniek en anderen,
Heeft iemand ook een contract met een repro of uitgewerkte handleiding hoe getoest wordt aan de kwaliteitseisen?
Ik heb nu te maken met het vraagstuk rond vervanging van papieren sloopmeldingen en moet nu ook dit soort documenten gaan opstellen...
Gr. Mariska
Misschien heb je hier iets aan, deze informatie (behalve de laatste alinea over zware- en lichte fouten) is overgenomen uit de handreiking digitale vervaging van archief 2020:
Artefacten zijn afwijkingen die alleen visueel kunnen worden vastgesteld, zoals onder meer:
Gestreefd wordt naar 100% scankwaliteit; een foutmarge van maximaal 0,3% wordt geaccepteerd voor de categorie zware fouten en 3% wordt geaccepteerd voor de categorie lichte fouten.
Zware fouten zijn fouten waarbij informatie of delen daarvan om wat voor reden dan ook niet meer leesbaar is of aanwezig is na scanning.
Lichte fouten zijn fouten die de integriteit van de documenten niet aantasten, maar toch ongewenst zijn, zoals bijvoorbeeld iets te donker of te licht gescand.
Een gescand beeld wordt als niet conform beschouwd als minstens één van de gebreken die in bovenstaande bepalingen als fout zijn gedefinieerd worden opgespoord in de bestanden.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door