NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
Allen,
Dit was de discussie die ik hoopte los te maken en ik zie - zonder dat ik zou durven beweren de wijsheid in pacht te hebben - veel elementen benoemd worden die raken aan het probleem dat Zaakgericht Werken mijns inziens probeert op te lossen.
Ik gebruik graag de beschrijving van Jack als vehikel, omdat het heerlijk concreet is. En de mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik erg van concreet hou.
Zoals Jack heel treffend beschrijft werd vroeger ook al min of meer zaakgericht gewerkt, zonder het zo te noemen. Wat begon met een brief van een burger, leidde uiteindelijk tot een dossier of werkmap met alle relevante stukken. Oude wijn dus, in nieuwe zakken, zou je zeggen. Toch is er in de afgelopen jaren ergens iets misgegaan, anders was die hele hype rond zaakgericht werken nooit ontstaan. Toch?
Laat ik beginnen met de schuldvraag, dan hebben we dat maar gehad. Het is allemaal de schuld van die verdraaide computers. En het werd nog veel erger toen die computers met elkaar gingen praten via lokale netwerken en internet. Vroeger was papier in alle processen de drager van alle gegevens. Als het niet op papier (be)stond, bestond het gegeven niet, kon het niet worden betrokken in een proces en was het dus ook niet relevant voor de uitkomst van het proces. DIV was heer en meester over 'het papier': alles wat binnenkwam passeerde DIV, alles wat uitging passeerde DIV en DIV zorgde zelfs vaak voor het 'intern transport' van documenten en dossiers tussen mensen/afdelingen. DIV wàs de informatievoorziening.
Tot die vermaledijde computers kwamen. In het begin leek het nog wel mee te vallen: de brieven van burgers kwamen nog steeds - zichtbaar voor DIV - binnen en 'trapten' processen aan. In die processen werden echter steeds vaker computers gebruikt die gegevens digitaal registreerden en niet van al die gegevens ook papieren afschriften maakten. Steeds vaker werden die digitale gegevens ook uitgewisseld. Eerst tussen collega's die aan dezelfde 'zaak' werken, maar in toenemende mate ook tussen afdelingen en zelfs met afdelingen/mensen buiten de organisatie. Vrijwel altijd onzichtbaar voor DIV!
Wat de zaak er niet makkelijker op maakt, is dat die gegevens in toenemende mate in databases terechtkwamen. Dit zijn gestructureerde gegevens die in de plaats komen van de ongestructureerde gegevens in - analoge of digitale - documenten waar vroeger een proces mee werd gedocumenteerd. En middels databasekoppelingen en datadistributie worden steeds meer van die gestructureerde (basis)gegevens digitaal uitgewisseld zonder dat iemand (ook DIV niet) het in de gaten heeft.
En daar bovenop kwam nog de communicatie tussen computers. De brieven die normaliter via de post binnenkwamen, komen steeds vaker binnen via E-mail, webformulieren en wat dies meer zij binnen. Kanalen die niet door DIV worden 'bewaakt'.
Ergo: waar vroeger de communicatie tussen belanghebbenden nagenoeg altijd via DIV liep, is dat door de digitalisering van contacten al geruime tijd niet meer het geval. Bovendien manifesteren gegevens zich al een poos niet meer uitsluitend ongestructureerd, maar ook gestructureerd en naast analoog ook digitaal. Die gegevens(stromen) onttrekken zich volledig aan het gezicht van DIV.
Wie RGB-Zaken echt bestudeerd heeft, ziet daarin een serieuze poging om gestructureerde en ongestructureerde gegevens en gegevensstromen die betrekking hebben op een 'zaak' bij elkaar te brengen. En daarbij ook rekening te houden met de hybride wereld van analoge en digitale gegevens.
Welke DIV-ers onderkennen deze veel complexere wereld van analoog en digitaal, van gestructureerd en ongestructureerd? Ik denk dat daar het onderscheid wordt gemaakt tussen 'oude' en 'nieuwe' DIV.
Ben wéér heel erg benieuwd naar jullie reacties!
@Jack,
Je bericht triggert me op een aantal punten. In de eerste plaats heb ik moeite met de focus - in je bericht, maar ik zie die focus in algemene zin veel bij DIV - op documenten. Zoals ik in eerdere berichten al aangaf, zien we in de afgelopen decennia niet alleen een verschuiving van analoog naar digitaal, maar ook van ongestructureerd (documenten) naar gestructureerd (databases). Het lijkt me daarom goed (en erg nodig) om het accent van DIV te verschuiven van de D (documenten) naar de I (informatievoorziening) en analoog, digitaal, ongestructureerd én gestructureerd tot het werkveld van DIV te rekenen. Dit klinkt vanzelfsprekend en wordt door een aantal DIV-ers ook nog wel met de mond beleden, maar ik heb het nog nergens breed in praktijk gebracht zien worden. Wat heeft een burger eraan dat alle documenten (analoog of digitaal) over zijn faillissement, curatele, spijbelen, uitkering, etc. volgens de regelen der kunst worden vernietigd, als de digitale velden, vinkjes en wat dies meer zij in databases gewoon voortleven?
Daarom - en dat is mijn tweede punt - ben ik er dan ook niet van overtuigd dat het - al dan niet digitaal - registreren van documenten en bijbehorende metadata toereikend is voor het adequaat documenteren van de procesgang. In processen worden véél meer gegevens betrokken dan in documenten en hun metadata in bijvoorbeeld een DMS worden vastgelegd. En het gebod "gij zult alle gegevens die ge gebruikt in uw proces als metadata bij het dossier of document registreren", gaat zeker niet worden gevolgd door proceseigenaren als dit heel veel dubbel werk (opnieuw invoeren van allerlei basis- en procesgegevens) betekent. Documentatie van een proces, zowel van de ongestructureerde als gestructureerde informatie, moet daarom een integraal, vanzelfsprekend en niet extra belastend onderdeel zijn van de procesgang, i.p.v. een poging achteraf om de meest cruciale documenten veilig te stellen.
Van harte eens dus ook met de reactie van Ton naar Marius, dat het niet verstandig is het DIV-domein te scheiden van de te documenteren domeinen. Ik zou juist willen pleiten voor het tegenovergestelde: DIV moet zich, als adviseur en niet als uitvoerder, intensief willen verdiepen in de processen van de organisatie. Om vervolgens proceseigenaren met raad en daad terzijde te kunnen staan bij het, met minimale inspanningen, adequaat documenteren van àlle informatie die in of bij hun processen een rol speelt. Dit is een wezenlijk andere rol dan de veel uitvoerender rol die DIV in de afgelopen decennia heeft gespeeld en vraagt dus ook om andere competenties.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door