NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Goedemorgen,
Voor de DIV zijn er verschillende kengetallen voor het benodigd/gewenste aantal fte, gebaseerd op aantal inwoners of aantal medewerkers van de organisatie.
Zijn er ook kengetallen voor aantal fte voor de archiefdienst/het (statisch) archief van de organisatie?
Tags:
Volgens mij zijn er behalve voor de archiefinspectie geen kengetallen.
LOPAI
Het LOPAI heeft wat de inspectie betreft een handreiking opgesteld, zie link. Er wordt overigens niet op toegezien dat deze handreiking vertaald wordt naar mensen en middelen. Als je deze norm zou hanteren, is er m.i. op veel plaatsen sprake van onderbezetting.
Kerntaken
Als er geen benchmark is, is er de optie om te benoemen wat de kerntaken van een archiefdiensten zijn. Die taken vloeien, voort uit de archiefwet, maar is door het paradigma van het vak sterk aan verandering onderhevig.
Om enkele kerntaken te noemen
Verpakken, restauratie, digitaliseren, (nader) toegankelijk maken
Al dan niet met de inzet van vrijwilligers
Eventueel; archiefeducatie, tentoonstellen
Benchmark DIV
Wat me opvalt bij de benchmark DIV, die wordt gehouden door Remko Oosterwijk & Froukje Terpstra (Fier.fm) & Martin Jochems (gemeente Apeldoorn dat er soms appelen met peren worden vergeleken. De ene DIV afdeling/team is de andere niet, bij het ene team beperken de werkzaamheden/taken zich tot het DMS, de vakafdelingen met name WABO registreren zelf, al dan niet gekoppeld aan het DMS. Voorts zijn de verantwoordelijkheden van de griffie niet altijd belegd bij een team DIV, dat schilt ook weer erg per gemeente.
dank je!
Ja, een benchmark is lastig; iedereen doet niet hetzelfde... :-)
Jack, een factor waar je ook rekening mee moet houden is schaalgrootte. Schaalgrootte kan zeer kostenbesparend werken, te groot kan soms tot bureaucratie leiden en ook weer meer kosten met zich mee brengen.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door