NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
In de nieuwsbrief van Centraal Beheer wordt het e-mailverkeer nog eens uit de doeken gedaan bij een zaak van een rechtbank en dan vooral de functie van de (automatische) ontvangstbevestiging.
Conclusie
In het huidige digitale tijdperk wordt de ontvangst van berichten vrijwel
altijd automatisch bevestigd. Het is daarbij van belang om na te gaan of
aan zo’n ontvangstbevestiging rechtsgevolgen kunnen worden verbonden
die niet gewenst zijn. Daarbij valt met name te denken aan het aanvangsmoment
van fatale termijnen, zoals de verzettermijn. Kijkt u nog eens goed
naar de exacte bewoordingen van de door uw organisatie opgestelde
ontvangstberichten. Staat hierin nog niet vermeld dat het bericht
automatisch is verzonden, dan verdient het aanbeveling om dit aan te
passen. De gemeente heeft immers niet op alles een inhoudelijk antwoord.
Artikel
13095_Overheidoktober2013%5B2%5D.pdf
Eerdere bijdragen over ontvangstbevestigingen:
omgevingsvergunning (link)
ontvangstbevestigingen en zaakgericht werken (link)
Tags:
Artikel 2:17 van de Awb zegt hierover het volgende: 'Als tijdstip waarop een bericht door een bestuursorgaan elektronisch is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht zijn systeem voor gegevensverwerking heeft bereikt'. Dat is aan mij altijd uitgelegd als: zodra een bericht op een gemeentelijke server wordt ontvangen, start de termijn. Een ontvangstbevestiging speelt hierbij geen enkele rol. Moet ik dit artikel anders gaan interpreteren?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door