NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
We willen binnenkort gebruik gaan maken van de Basisregistraties Personen (GBA) in het DMS Corsa.De koppeling is al gerealiseerd.
Ik zoek contact met andere gemeenten die deze koppeling met GBA al in gebruik hebben. Ik ben voornamelijk benieuwd naar jullie werkwijzen en ervaringen.
Ik heb o.a. een paar praktische vragen:
- Hoe gaan jullie om met e-mail waar heel vaak alleen een naam en e-mailadres vermeld is? Kan je dan wel de basisregistraties gebruiken voor de registratie van deze mail?
- Hoe gaan we om met een brief afkomstig van bijvoorbeeld Dhr. Jansen op een bepaald adres indien er op dit adres een vader van 50 jaar en zoon van 25 jaar woonachtig zijn? (Het is dus niet duidelijk wie van deze twee personen de brief heeft geschreven).
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Bente Steffensen
@Bente, de wet BPR is in werking getreden in januari 2014.
Ik geef je wat informatie van het oude regime.
- Het GBA gaf het college van B & W de bevoegdheid nadere regels te stellen op grond van art. 64 lid 4 wet GBA.
- Op grond van art. 96 van het GBA moest in de verordening m.b.t. de structurele binnengemeentelijke verstrekking de toegang en de verbanden met de andere gegevensverzamelingen worden geregeld . M.a.w. je moest een GBA verordening maken met hierin ook aandacht voor de mandaten.
- Het GBA en een DMS hebben wat privacywetgeving een ander regime. GBA viel onder de Wet GBA en het DMS onder de wet WBP.
- Stel voor elke functie vast op grond van welke bevoegdheid een medewerker toegang heeft, en tot welke set gegevens. In principe is het DMS een intern systeem
Een interessante discussie! In "mijn" gemeente hebben we ook een koppeling met het GBA en is er ook al een oplossing voor de KvK-gegevens, waardoor adressen actueel worden gehouden. Wij hebben echter geen oplossing voor de historische adressen en er worden wel eens kritische vragen gesteld rondom de Wbp / privacy. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Bij ons hebben we een centraal gegevensmagazijn (MakelaarSuite van Pink) dat gevoed wordt vanuit GBA en met KvK-gegevens. Ons DMS is hier afnemer van en alle wijzigingen en nieuwe toevoegingen worden automatisch doorgegeven. Adreswijzigingen worden zoals Berry al liet zien in de historie bijgehouden, maar de relatie tussen verschillende rechtspersonen (zoals rechtsopvolgers) wordt niet aangebracht. Tot nu toe heeft dit nog niet tot problemen geleid.
Wat betreft de vragen van Bente: als we niet met genoeg zekerheid kunnen zeggen van wie iets afkomstig is, koppelen we een document niet aan gegevens uit de basisregistratie, maar leggen we de afzender handmatig vast (dit moet als er te weinig gegevens zijn, of als we bijvoorbeeld te maken hebben met buitenlandse afzenders, waar geen basisregistratie voor is). Bij e-mail komt dit vaak voor (wie is nijntje72 die ondertekent met 'groeten Truus'?).
Ook bij niet-natuurlijke personen is het soms lastig te achterhalen omdat bedrijven vaak opgesplitst zijn in allerlei onderdelen, er zijn verschillende namen in omloop (bv. handelsnaam, statutaire naam) die lang niet altijd op elkaar lijken en waarbij op basis van de correspondentie/briefpapier niet altijd is te achterhalen met wie je nou te maken hebt. Soms kan afstemming met de betreffende vakafdeling hierbij helpen, zij weten vaak goed met wie ze te maken hebben.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door