NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De huidige gemeentelijke selectielijst geldend voor bescheiden vanaf 1996 is het laatst aangepast in 2005 en nu anno 2010 kunnen we wederom wijzigingen verwachten. Het heeft enige jaren geduurd maar op 26 juni 2012 is de lijst eindelijk vastgesteld.
Klik op deze link voor de actuele versie.
Soms wordt B een V en andersom en dat vaak met terugwerkende kracht. Een bekend voorbeeld uit het verleden zijn de bouwvergunningen, die volgens de selectielijst 1983 mochten worden vernietigd. Geen een gemeente deed dat en de praktijk is aangepast aan de theorie. De bouwvergunningen zijn al jaren weer een B-serie. De brondocumenten, zoals die zijn benoemd bij de BAG is een meer recent voorbeeld. Verschillende documenten die op grond van de geldende selectielijst mochten worden vernietigd, moeten nu in het kader van de BAG worden bewaard.
In het bijgaand actuele document van Marius Jansen van 1 oktober 2012 Selectielijst2012geactualiseerdmetrelatie2005.pdf zijn de verschillen met de geldende lijst op een rijtje gezet met die van de aanpassing, die wordt beoogd. De proeve van de WABO is ook meegenomen in het overzicht.
Tags:
Gisteren is de gehele lijst met bijlagen, verslag driehoeksoverleg etc. op de site van het Nationaal Archief geplaatst! http://www.nationaalarchief.nl/waardering-selectie/selectielijsten/...
De inhoud van de concept versie van de selectielijst was al lang en breed bekend. Hebben archiefmedewerkers hier in de afgelopen jaren op al geanticipeerd of afgewacht tot de finale vaststelling? En wat betekent dit nu daadwerkelijk voor de dagelijkse werkzaamheden van de archiefmedewerker?
Het lijkt mij dat archiefmedewerkers nu actief aan de gang moeten om de wijzigingen door te voeren. En dit mede te doen met de proceseigenaren. Een mooie kans om actief de organisatie in te gaan en hier aandacht voor te vragen. De selectielijst biedt ook besparingsmogelijkheden. Door bijvoorbeeld door B&W te laten regelen dat alles betreft de individuele bijstandsverlening niet na 20 jaar maar na 7 wordt vernietigd. Mocht je namelijk nog de analoge stukken bewaren dan scheelt dat op den duur vele meters ruimte. Zijn er meer voordelen te behalen?
Kortom, biedt de vastgestelde lijst kansen voor archiefmedewerkers om hier actief mee de organisatie in te gaan?
Handig, die verschillenlijst. Maar weten we zeker dat deze compleet is. Ik verbaasde me over een regel in de geactulaiseerde selectielijs m.b.t. "besluiten" van de Bezwaarschriftencommissie. Deze moeten worden bewaard (2.25 geel gemarkeerd). Ik kom dit niet tegen in de verschillenlijst. Is daar misschien al vastgesteld dat de Bezwaarschriftencommissie geen besluiten neemt, maar adviseert in bezwaarzaken?
NB Zeer vreemd vind ik het ook dat over deze geactualiseerde Selectielijst geen enkel bericht is ontvangen van de VNG. De VNG handelt volgens mij namens de gemeenten hierin en ik zou toch minstens een ledenbrief hierover willen ontvangen.
Er was wel een nieuwsbericht, maar een ledenbrief heb ik ook niet kunnen achterhalen.
Een definitieve 'concordantielijst' is inderdaad nog steeds van harte welkom! :)
De Sdu verzorgt in samenwerking met Doxis workshops, waarin u volledig op hoogte wordt gebracht van alle aspecten van de nieuwe Selectielijst 2012.
De gewijzigde ’Selectielijst 2012’ is op 29 juni vastgesteld. Belangrijke wijzigingen hebben plaatsgevonden rondom de thema’s Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Digitale Uitwisseling Ruimtelijke Plannen (DURP) en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Dit heeft uiteraard gevolgen voor de archiefvorming, selectie en waardering binnen uw gemeentelijke archief. Wat zijn de gevolgen? Wat zijn de belangrijke wijzigingen? En wat is de handigste manier om hiermee om te gaan?
Gratis voor alle deelnemers
Tijdens de workshops krijgt u niet alleen kennis en inzicht maar ontvangt u ook de Selectielijst 2012, het Advies van de Raad voor Cultuur, een vergelijkingstabel tussen de oude en de nieuwe gewijzigde lijst in digitale vorm.
Beste allen,
Het in 2010 geplaatste excelbestand met de verschillen 2005-2010 is inmiddels geactualiseerd en zijn alle mutaties doorgevoerd. Dit excelbestand is omgezet naar een Accesbestand en kan nu in een overzichtelijk vorm worden geraadpleegd. De relatie met de eventuele wijziging t.o.v. 2005 is behouden en ook is aangeven wanneer er sprake is van relaties met de Wabo en de BAG (brondocumenten).
Alles is mensenwerk en kan dus niet uitsluiten dat iemand nog op onvolkomenheden stuit. Koppel dit dan gerust met mij terug, dan zorg ik wel dat deze worden opgelost.
Doe er je voordeel mee.
Groet,
Marius Jansen
Kom er nu pas achter dat BREED geen 'Vind ik leuk'-knop heeft...
Marius,
Dat ziet er goed uit, echt heel erg handig.
Joost, ik mis hem ook....
Marius, dank je wel!
Mooi dat we via een cursus van SDU en DOXIS tegen betaling, volledig op de hoogte worden gesteld en een gratis Selectielijst ontvangen! Het is echter de taak van de VNG om alle gemeentes te informeren. Ik vraag me af waarom dat in dit geval niet is gebeurd.
Yvonne Welings zei:
De Sdu verzorgt in samenwerking met Doxis workshops, waarin u volledig op hoogte wordt gebracht van alle aspecten van de nieuwe Selectielijst 2012.
De gewijzigde ’Selectielijst 2012’ is op 29 juni vastgesteld. Belangrijke wijzigingen hebben plaatsgevonden rondom de thema’s Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Digitale Uitwisseling Ruimtelijke Plannen (DURP) en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Dit heeft uiteraard gevolgen voor de archiefvorming, selectie en waardering binnen uw gemeentelijke archief. Wat zijn de gevolgen? Wat zijn de belangrijke wijzigingen? En wat is de handigste manier om hiermee om te gaan?
Gratis voor alle deelnemers
Tijdens de workshops krijgt u niet alleen kennis en inzicht maar ontvangt u ook de Selectielijst 2012, het Advies van de Raad voor Cultuur, een vergelijkingstabel tussen de oude en de nieuwe gewijzigde lijst in digitale vorm.
@Marian, prima idee om de VNG een mail te sturen.
Op BREED maar misschien heb je dat nog niet gezien is vorige week wel een actuele verschillenlijst gepubliceerd.
Goed initiatief. VHIC heeft workshops georganiseerd over hetzelfde thema en brengt een digitale publicatie uit, waarin o.a. de de geactualiseerde Selectielijst 2012, de Selectielijst 1996 en de Vernietigingslijst 1983 overzichtelijk per onderwerp naast elkaar staan.
Zie voor meer informatie: http://www.vhic.nl/index.php?option=com_content&view=article&am...
Marian v.d Wetering zei:
Mooi dat we via een cursus van SDU en DOXIS tegen betaling, volledig op de hoogte worden gesteld en een gratis Selectielijst ontvangen! Het is echter de taak van de VNG om alle gemeentes te informeren. Ik vraag me af waarom dat in dit geval niet is gebeurd.
Yvonne Welings zei:De Sdu verzorgt in samenwerking met Doxis workshops, waarin u volledig op hoogte wordt gebracht van alle aspecten van de nieuwe Selectielijst 2012.
De gewijzigde ’Selectielijst 2012’ is op 29 juni vastgesteld. Belangrijke wijzigingen hebben plaatsgevonden rondom de thema’s Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Digitale Uitwisseling Ruimtelijke Plannen (DURP) en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Dit heeft uiteraard gevolgen voor de archiefvorming, selectie en waardering binnen uw gemeentelijke archief. Wat zijn de gevolgen? Wat zijn de belangrijke wijzigingen? En wat is de handigste manier om hiermee om te gaan?
Gratis voor alle deelnemers
Tijdens de workshops krijgt u niet alleen kennis en inzicht maar ontvangt u ook de Selectielijst 2012, het Advies van de Raad voor Cultuur, een vergelijkingstabel tussen de oude en de nieuwe gewijzigde lijst in digitale vorm.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door