NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Welke gemeente heeft een procedure of plan opgesteld met betrekking tot de verplaatsing/veiligstelling van objecten met een cultuurhistorische waarde (waaronder archieven) bij calamiteiten? En welke gemeente heeft een verzekering afgesloten voor de kosten van reconstructie van informatie na een calamiteit?
Tags:
Een aantal jaren geleden heb ik voor de gemeente Hardenberg een calamiteitenplan opgesteld voor het gemeentearchief (archiefbewaarplaatsen). We hebben geen verzekering afgesloten voor de kosten van de reconstructie.
Dag Marco,
Rond 2007/2008 werd er vanuit de provincie Noord-Brabant extra subsidie verstrekt voor gemeenten en culturele instellingen ten behoeve van een calamiteitenplannen. Zowel de gemeente Tilburg als het Regionaal Archief Tilburg beschikken door deze extra stimulans over calamiteitenplannen. Ik heb destijds nog geïnformeerd of ook gemeenten uit de regio deel konden nemen, maar dat werd geweigerd. Jammer, waarom de ene gemenete wel en de andere niet ? Daarnaast heb ik gevraagd of de betrokken ambtenaren, ik meen dat het Elly Pouwels was, een presentatie te verzorgen tijdens ons regio overleg. Na een aanvankelijke toezegging bleek daar ook geen bereidheid toe te zijn.
Neemt niet weg dat ook andere gemeenten inmiddels wel een caalmiteitenplan hebben. Maar... deze zijn b.v. in 2007 vastgesteld en worden dan niet altijd actueel gehouden.
Er zijn voorbeelden genoeg, maar implementeren en actueel houden is wel een aandachtspunt merk ik.
Wat je altijd kunt doen en reuze goedkoop is, is om aan te sluiten bij Documentenwacht (link).
Reconstructieverzxekeringen zijn dat is mijn ervaring vrijwel onbetaaldbaar. Het lijkt mij beter te investeren in goede back-ups. Zijn jullie niet bij Equalit aangesloten ?
Hoi Yvonne,
Dank voor je reactie en je tips.
We zijn inderdaad aangesloten bij Equalit maar die zullen in voorkomend geval weinig doen aan reconstructie van papieren archieven, vrees ik.
Yvonne Welings zei:
Dag Marco,
Rond 2007/2008 werd er vanuit de provincie Noord-Brabant extra subsidie verstrekt voor gemeenten en culturele instellingen ten behoeve van een calamiteitenplannen. Zowel de gemeente Tilburg als het Regionaal Archief Tilburg beschikken door deze extra stimulans over calamiteitenplannen. Ik heb destijds nog geïnformeerd of ook gemeenten uit de regio deel konden nemen, maar dat werd geweigerd. Jammer, waarom de ene gemenete wel en de andere niet ? Daarnaast heb ik gevraagd of de betrokken ambtenaren, ik meen dat het Elly Pouwels was, een presentatie te verzorgen tijdens ons regio overleg. Na een aanvankelijke toezegging bleek daar ook geen bereidheid toe te zijn.
Neemt niet weg dat ook andere gemeenten inmiddels wel een caalmiteitenplan hebben. Maar... deze zijn b.v. in 2007 vastgesteld en worden dan niet altijd actueel gehouden.
Er zijn voorbeelden genoeg, maar implementeren en actueel houden is wel een aandachtspunt merk ik.
Wat je altijd kunt doen en reuze goedkoop is, is om aan te sluiten bij Documentenwacht (link).
Reconstructieverzxekeringen zijn dat is mijn ervaring vrijwel onbetaaldbaar. Het lijkt mij beter te investeren in goede back-ups. Zijn jullie niet bij Equalit aangesloten ?
Hoi Marco,
Reconstructieverzekering: De reconstructieverzekering is een verzekering voor de extra kosten die gemaakt moeten worden om met name de digitale administratie in oude staat te herstellen. Het maken van goede back-ups verkleint het risico van het kwijtraken van digitale informatie.
Dat is althans wat iok een paar jaar geleden heb uitgezocht, mocht jij meer info hebben van harte welkom op BREED.
De reconstructieverzekering die de gemeente Voerendaal had afgesloten, dekte ook de kosten die gemaakt moesten worden voor het herstel van de analoge administratie. Enige addertje onder het gras was dat alleen de kosten die binnen één jaar na de calamiteit gemaakt werden, vergoed werden.
@Ingmar, heb je de naam van dat bedrijf ?
Het Regionaal Archief Nijmegen beschikt over een Calamiteitenplan Archieven en een Collectiehulpverleningsplan. De plannen zijn afgestemd met de BHV en de brandweer en sluiten aan op het algemene gemeentelijke calamiteitenplan, dat zich meer op mensen richt.
Het Calamiteitenplan Archieven heeft tot doel het voorkomen en beperken van schade tijdens een noodsituatie waarbij archieven beschadigd of verloren dreigen te gaan. Het plan bevat een lijst van locaties waar zich archieven bevinden en wie het aanspreekpunt voor betreffende ruimte is. Het calamiteitenplan richt zich vooral op preventie en preparatie: het voorkomen van archiefcalamiteiten door het nemen van maatregelen en het voorbereiden op wat te doen na een brand, bij wateroverlast of na een schimmelexplosie. Andere belangrijke onderdelen van het plan zijn de alarmeringslijsten met telefoonnummers, en overzichten van organisaties en bedrijven die kunnen worden opgeroepen. Bij een calamiteit wordt als eerste de piketdienst gealarmeerd. Deze bestaat uit de gemeentearchivaris en zijn beide plaatsvervangers.
Het Collectiehulpverleningsplan is een aanvulling op het calamiteitenplan en is afgestemd op de situatie in en rondom de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Het bevat het een plattegrond van het gebouw met de indeling van de archiefbewaarplaats en de vlucht- en evacuatieroutes. Het plan bevat richtlijnen voor evacuatie (desnoods na de calamiteit), maar ook beschermende maatregelen als er geen tijd is om archieven weg te halen. Er is een prioriteitenlijst toegevoegd van waardevolle archieven en archiefstukken (onze pareltjes). De brandweer is bekend met het feit dat het pand een cultuurhistorische colelctie bevat en houdt daar rekening mee.
Net als voor BHV en algemene calamiteitenplannen geldt dat het belangrijk is dat een calamiteitenplan en collectiehulpverleningsplan ten alle tijde actueel is (gegevens contactpersonen, overzichten waar archieven staan, beschikbaarheid noodmaterialen). Zoveel mogelijk mensen moeten weten wat te doen als zich iets voor doet. Er moet tenminste jaarlijks een keer in de praktijk geoefend worden.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door