NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Er wordt veel gesproken over het zogenaamde Nieuwe Werken. Op linkedin is er ook een aparte groep ingericht, waar je actuele ontwikkelingen kunt volgen. Het Nieuwe Werken houdt verband met de nieuwe technologie/ICT, werkomgeving en leefwijzen van mensen, anyway, anywhere, anytime.
Eeder is in dit bij BREED ook aan de orde gekomen onder andere bij discussies over web. 2.0, de exploderende overheid, twitter.
De VNG bericht dat bij de gemeente Leusden een pilot draait inzake het Nieuwe Werken. Onderling wordt gecommuniceerd via YAMMER. Dit gaat ongetwijfeld invloed hebben waarop een informatiehuishouding van een overheidsorganisatie zal worden ingericht en hierover moet tijdig worden nagedacht. Gaat de thuiswerker nog wel iets registeren in een DMS of wordt hiervoor een oplossing gezocht in de midoffice/zaakgericht werken. Of verdwijnt alles in de cloud ?
Van dezelfde orde zijn de nieuwe social media. Veel overheidsorganisaties hebben nog geen antwoord op het fenomeen e-mail, terwijl andere nieuwe communicatievormen twitter, blog redelijk ingeburgerd zijn. Bij de gemeente Heemstede zijn er richtlijnen opgesteld.
Bij welke gemeente wordt de informatiespecialist betrokken bij deze ontwikkelingen en waar worden het nieuwe werken/social media bij het zaak- en procesgericht werken geïntegreerd ? Of wordt dit geheel naar de verantwoording van de dienstverlening en communicatie verschoven ?
Tags:
Dag Jeroen,
Vanuit die visie ga je voorbij aan andere social media zoals die van bestuurders.
Zie ook in dit verband het nieuwe systeem van Corsabestuur.
Dag Yvonne,
Dank voor je reactie. Interessant om de definitie van ‘klantcontact’ als puur externe aangelegenheid te zien aangeduid. Het kan zijn dat door de breedte van het onderwerp social media nu twee aspecten door elkaar gaan lopen. Het opslaan van de berichten betreffende een zaak en/of het publiceren (beschikbaars stellen) van een zaak via elk gewenst medium.
Dit artikel is een samenvatting van het stappenplan om social media in te zetten, waarmee een gemeente gestructureerd kan bepalen welke social media geschikt zijn voor een bepaalde activiteit. Zie deze link
Social media zijn er en daar kunnen we niet omheen. Nog meer mogelijkheden om (inter)actief en snel met burgers/ondernemers te communiceren. Helaas constateer ik, ook in onze organisatie, dat social media geïntroduceerd worden, DIV daarin zelfs een actieve bijdrage levert door het geven van trainingen aan collega's, maar wel verzuimd beleid te maken op de vastlegging van berichten in het kader van recordmanagement/documentmanagement. Primaire vraag daarbij dient te zijn: kunnen berichten, publicaties, etc. op social media, dienen voor verantwoording en bewijs. Vóórdat nieuwe communicatieinstrumenten geïntroduceerd worden moet steeds die vraag gesteld worden. Het antwoord is bepalend voor wat ons te doen staat.
@Mart Ik heb niet het idee dat het belangrijkste pijnpunt bij het beleid ligt. In het vakgebied is er toch wel enige concensus dat niet het communicatie-platform bepalend is voor de archiefwaardigheid, maar de inhoud. Je kunt dat standpunt wel nog intern vast laten stellen, maar wat schiet je daarmee op?
Waar ik in dit verhaal een groot pijnpunt zie, is het gemis aan functionaliteit om berichten op social media te archiveren. Er is niet één DMS, zaaksysteem of wat dan ook die hierin standaard-functionaliteit levert. In de praktijk worden tweets e.d. opgeslagen door er een screenshot van te maken. Is dat authentieke informatie? En hoe gaan we om met de Youtube-kanalen en Prezi's?
Ik wil een knopje 'Opslaan in DMS' bij mijn Twitter-, Facebook-, LinkedIn-, Youtube-, Yammer- en Prezi-berichten. Oh, en kan dit in een dashboard-achtige omgeving? The sky is the limit!
Nieuwe scriptie beschikbaar over social media inzake de gemeente Helmond, zie deze link.
Over de relatie met informatiebeheer kan ik niets ontdekken.
Inhoud scriptie
De scriptie omvat een uitgebreid advies aan Helmond over de inzet van social media. Wanneer, hoe en voor welke doelgroep/doelen zet je ze in? Hieronder een paar punten uit de scriptie:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door