NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
Olivier,
wij kijken juist naar de documentttypen van het RGBZ, zoals gedefinieerd in de domeintabellen (https://www.surfgroepen.nl/sites/stuf/Shared%20Documents/Informatie...).
Dit zijn er veel minder dan in het DSP volgens mij. (Moet wel even erbij vermelden: we zitten nog in een testfase met een aantal processen, dus wij weten ook nog niet of wij nog problemen gaan tegen komen.)
Waarom zou je het gaan verbijzonderen? Is dat om duidelijker te maken bij welke zaak het document hoort? In dat geval vind ik het juist prettig dat niet meer informatie is opgenomen in de naam van het documenttype. Want door de combinatie documenttype en zaaktype heb je precies dezelfde informatie, maar is het makkelijker te onderhouden en te gebruiken in zoekvragen.
Als je het wilt gaan verbijzonderen omdat er allemaal andere sjablonen/formulieren achterhangen, is dat wat anders. Je moet je wel afvragen, heb je wel allemaal andere formulieren nodig? Kun je dit niet generieker maken?
Waarom wil je een verbijzondering?
Bedankt voor je reactie Danielle,
De verbijzondering zou met name moeten leiden tot een betere ontsluiting/terugvindbaarheid van documenten.
Zo vormt bijvoorbeeld de ontsluiting van bouwtekeningen een probleem. Met de huidige beperkte metadering is het voor medewerkers/raadplegers lastig de juiste bouwtekening snel terug te vinden.
Tevens is het denkbaar dat een bepaald, al te generiek geformuleerd, documenttype binnen één werkproces, bij meerdere processtappen voorkomt. Hoe ga je daarmee om zonder verbijzondering?
Verder leert de praktijk dat ook de 'registratie' van Wabo-bijlagen een bijzondere benadering behoeft. Wabo-medewerkers kunnen op dit moment maar moeilijk uit de voeten met de beperkte set van Tilburgse documenttypen.
Hallo Rudy,
Hartelijk dank voor je zeer uitvoerige antwoord. Ik ben daar zeer blij mee omdat je beschrijving me helpt bij de communicatie met de ontwikkelaars van de Tilburgse datamart en het op- en vaststellen van een gemeentebreed metadatamodel. In grote lijnen was me het verschil tussen documentsoorten en -typen wel duidelijk, maar ik vroeg me af hoe de door jou genoemde mengvorm van documenttypen en -soorten gestalte zou kunnen krijgen en in de i-Navigator beheerd kan worden. Deze mengvorm zou wellicht een oplossing kunnen bieden voor de door ons gezochte verfijning of verbijzondering.
Met spanning wacht ik dan ook op de komst van de i-Navigator 3.0, al komt de release daarvan, gezien de eigen interne ontwikkelingen, voor ons waarschijnlijk net iets te laat...
Hoi Olivier,
Wellicht valt er in jullie huidige plannen/ interne ontwikkelingen al rekening te houden met de komst van de i-Navigator 3.0, zodat wat nu door jullie vastgelegd wordt straks makkelijk overgezet kan worden. Daarover kun je eventueel rechtstreeks contact met mij opnemen. Het kan natuurlijk ook via dit forum, maar mogelijk wordt het daarvoor te specifiek.
@Rudy en Oliver,
Er zijn meerdere organisaties die met de I-navigator werken. Als er generieke ontwikkelingen zijn, horen meer mensen dat graag (op BREED).
Met vr. groet
Yvonne Welings
@Rudy en Yvonne,
Kennisdeling is inderdaad het toverwoord, Yvonne, en anticiperen op nieuwe ontwikkelingen een 'must'. Staan er met het oog op de aanstaande release van i-Navigator 3.0 nog informatiebijeenkomsten op de nabije VHIC-agenda, Rudy? Soortgelijke bijeenkomsten, zoals de bijeenkomst die voorafging aan de introductie van i-Navigator 2.5 heb ik als zeer nuttig ervaren. Voor de specifiek inhoudelijke vraagstukken nemen we uiteraard graag rechtstreeks met jou contact op.
Er staan inderdaad voor dit najaar weer gebruikersbijeenkomsten gepland:
Dinsdag 25 oktober, Maarssen
Maandag 31 oktober, Meppel
Maandag 14 november, Sint-Oedenrode
Dinsdag 22 november, Spijkenisse
Onderwerp is dan onder andere de i-Navigator 3.0.
Inschrijven is vanaf hier mogelijk:
Ja, dit is een zeer herkenbaar vraagstuk. Ben je ervan op de hoogte dat ons Normalisatieinstituut NEN bezig is met een norm hiervoor: NEN 2084? Zie Nen.nl.
Er is een Nederlandse norm in de maak voor de aanduidingen van documenten; een taxonomie. Je kunt zeggen ‘dagafschrift’, ‘kassabon’, ‘kwitantie’ of ‘betalingsbewijs’. Dit is een voorbeeld van meerdere gehanteerde namen voor wat in principe hetzelfde document is. Maar om dit soort wildgroei van documentnamen tegen te gaan, bevat de norm 2084 een standaardoverzicht van aanduidingen van documenttypen die van belang zijn voor de reconstructie van processen. Omdat informatiesystemen steeds meer worden gekoppeld, wordt het van belang dat die documenten eensluidend worden. In het bovenstaande voorbeeld kiest norm 2084 dus voor ‘betalingsbewijs’
Ik ga ervan uit dat de NEN-norm veel (praktische) houvast gaat bieden. Een lijst van 80 documenttypen zou hier de basis vormen. Per proces zou je kunnen verbijzonderen, op basis van wensen eindgebruikers. Verzint eer ge begint! Immers, anders blijf je "doorontwikkelen". Een inlichtingenstaat is een inlichtingenstaat, uit de context m.n. het proces zou moeten blijken of dit bij inburgering of financiële administratie van toepassing is.
Overigens blijkt dit type document niet in de tabel RGBZ te staan. Toch onderdeel van onze gemeentelijke (informatie-) architectuur. Een omissie of teken aan de wand ...
Niettemin dank aan Daniëlle Hag voor de verwijzing naar dit document.
Daar gaan we weer :) Mijns inziens eerder een teken aan de wand, Hans.
Deze gedachtenuitwisseling gaat meer en meer lijken op de eerder op dit forum gevoerde discussie 'Relatie ZTC, PDC en UPL'. Steeds meer 'standaardlijsten' die als paddestoelen uit de grond schieten (in casu Horsman van Heijst, documenttypen RGBZ en binnenkort NEN 2084), maar geen landelijk geaccepteerde single point truth. Waarom blijkt het toch zo moeilijk om landelijk geldende standaarden te definiëren, die vervolgens in heel gemeenteland omarmd worden en de lokale overheid de zo dringend benodigde houvast biedt?
Toch bedankt voor de waardevolle tip, Hans. Ik moet bekennen dat ik niet van deze NEN-norm voor de aanduiding van documenten op de hoogte was.
Een mooie discussie. Ik sluit me aan bij Danielle en Hans. Naar mijn idee is een combinatie van Zaaktype en Documenttype (de RGBZ-term) genoeg. Laat deze twee dan vooral landelijk omarmde standaardlijsten zijn die ook centraal beheerd worden (de link die Danielle poste doet vermoeden dat dit nu niet gebeurt).
Is er dan iets op tegen om voor de medewerkers Vergunningen (en alle andere eindgebruikers die hier behoefte aan hebben) een 'vrij veld' beschikbaar te stellen waarin ze kunnen aangeven dat dit documenttype Tekening (cfr RGBZ), een tekening van het ventilatiesysteem op de derde verdieping betreft?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door