NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Sven Blom heeft in het laatste nummer van Proces en Document een prikkelend artikel gepubliceerd onder de titel: De DIV'er: een verloren beroep met als stip op de horizon de informatiespecialist, die zijn kennis gaat halen uit het nieuwe leren.
De visie van Sven samengevat in 13 kernpunten:
DIV'er Informatiespecialist
Mbo-niveau Hbo-niveau
Papier Digitaal
Documenten Informatie
Uitvoerder Trainer en adviseur
DIV-specialist Allround specialist
Kennis Vaardigheden
Achter de bureau Vóór het bureau
Documentgericht Zaakgericht
1.0 2.0
Volger Leider
Ad hoc Visie
Afdelingsgericht Organisatiegericht
Projectmedewerker Projectleider
Kan jij je vinden in de opvattingen van Sven Blom ?
Tags:
Ik kan me op zich wel vinden in de richting van het verhaal van auteurs Sven Blom (adviseur) en Tineke IJtsma Programmamanager GO Opleidingen en adviseur KBenP. De belangrijkste zin in hun verhaal is volgens mij: “Juist nu investeren in kennis en vaardigheden geeft meer zekerheid voor de toekomst. Permanente educatie en zelf verantwoordelijk voor je loopbaan (ontwikkeling) is de nieuwe norm”. Scholing is het kernwoord.
Laatst in een overleg met 5 Brabantse gemeenten werd opgemerkt dat het middenkader verdwijnt. De laagopgeleide DIV'ers blijven nodig om post e.d. te registreren en eenvoudige archiefwerkzaamheden uit te voeren. Denk aan substitutie, opvragingen van oude papieren dossiers, etc. De hoogopgeleide DIV'ers blijven nodig (of juist steeds meer) om de informatiehuishouding in te richten en de organisatie en medewerkers te adviseren.
De laagopgeleide DIV'ers zullen goeddeels in het KCC terecht komen. De hoogopgeleide DIV'ers gaan zichzelf informatiemanagers noemen of iets dergelijks. Gaan zij een nieuwe afdeling vormen?...
DIV als afgebakend geheel, als afdeling zal niet lang meer bestaan, luidt de prognose.
Marco, Sven,
Ik wil zelfs nog een stap verder gaan. Het is helemaal geen prognose. Dit is precies de ontwikkeling die ik een aantal jaren geleden al in gang heb gezet in de gemeente Gouda. Het resultaat is dat de DIV afdeling per 01-01-2012 niet meer bestaat als 'resultaatverantwoordelijke eenheid'. De (wettelijke) taken en verantwoordelijkheden worden inderdaad herverdeeld over de organisatie om, meer dan eerst, de informatievoorziening als integraal onderdeel strategisch te kunnen positioneren.
Het onderdeel Post en Registratie wordt een onderdeel van ons KCC omdat er binnen het traject 'Overheid geeft Antwoord' & de 1-loketgedachte volledige integratie nodig is van alle communicatiekanalen met de burger. Daarnaast ben ik ook van mening dat een organisatie pas echt kan beginnen met volledig zaakgericht werken als de frontoffice is ingericht en als die frontoffice ook voor de baliecontacten, telefonische contacten, mail- en briefcontacten met 1 systeem werkt. Dat eerst regelen is volgens mij een voorwaarde voor succesvol zaakgericht werken.
De DIV-consulenten en informatiespecialisten zullen onderdeel gaan uitmaken van het team Informatievoorziening binnen de afdeling Informatievoorziening en Automatisering, waardoor in ieder geval de lijnen tussen het bedenken en het uitvoeren van informatiebeleid een stuk korter worden. Daar zal ook het SS-archief onder gaan vallen en (bij Gouda dan) het abbonnementenbeheer.
en het hoofd DIV?
Die gaat wat anders doen ;-)
Marco Klerks zei:
Laatst in een overleg met 5 Brabantse gemeenten werd opgemerkt dat het middenkader verdwijnt. De laagopgeleide DIV'ers blijven nodig om post e.d. te registreren en eenvoudige archiefwerkzaamheden uit te voeren. Denk aan substitutie, opvragingen van oude papieren dossiers, etc. De hoogopgeleide DIV'ers blijven nodig (of juist steeds meer) om de informatiehuishouding in te richten en de organisatie en medewerkers te adviseren.
De laagopgeleide DIV'ers zullen goeddeels in het KCC terecht komen. De hoogopgeleide DIV'ers gaan zichzelf informatiemanagers noemen of iets dergelijks. Gaan zij een nieuwe afdeling vormen?...
DIV als afgebakend geheel, als afdeling zal niet lang meer bestaan, luidt de prognose.
Ik kan mij in de bovenstaande reacties vinden, en ik zie hier eigenlijk gewoon een specialisatie van het beroep, zoals Marco al aangaf. Die specialisatie is in alle beroepenvelden te vinden. Zo trekt bijvoorbeeld onze organisatie die kaart voluit. Ieder lid (of team) van de organisatie moet op termijn een "kenniscentrum" worden in een bepaald veld, van waaruit zij de anderen kunnen adviseren. Bvb. de juristen zullen zich elk in een tak van het recht verdiepen, een bepaalde afdeling wordt een kenniscentrum over de opvolging van parlementaire vragen enz. Ik ben het centraal aanspreekpunt voor informatiebeheer en -voorziening én archiefbeheer, daarnaast zorgen de afdelingen / diensten met mijn hulp voor de uitvoering van de taken in dit verband. In Vlaanderen is het gewoon dat er geen DIV bestaat en dat de archivaris zowel DIV als archief combineert. Bij heel wat overheden gaat het dan om slechts 1 persoon, dus zonder medewerking van de "front office" kom je er niet. Met andere woorden, de situatie die hierboven wordt geschetst is bij ons historisch gegroeid. Ik werk trouwens voor verschillende entiteiten van de Vlaamse overheid, en ben bij geen enkele entiteit een aparte afdeling - zou ook wat moeilijk zijn alleen - maar maak deel uit van de Stafdienst van de Leidend Ambtenaar of de Managementondersteunende Diensten.
Ik zal mij vooral moeten verder ontwikkelen op het gebied van informatievoorziening, informatiemanagement, automatisering, maar ook procesontwikkeling, zodat ik het management blijvend kan overtuigen van het nut van mijn functie. Uiteraard zal door de jaren de context van mijn functie veranderen, maar aan mij om ze levend te houden...
Laatst in een overleg met 5 Brabantse gemeenten werd opgemerkt dat het middenkader verdwijnt.
en dat geldt niet alleen voor DIV, toch?
Marco Klerks zei:Laatst in een overleg met 5 Brabantse gemeenten werd opgemerkt dat het middenkader verdwijnt.
Volgens mij gaat het inderdaad op die wijze.
De DIV bestaat niet meer. DIV zit in het proces. In de zaak. Daar waar de informatievoorziening gebeurt. Er zijn specifieke specialisten rondom het Zakensysteem waarin dus ook de digitale archivering is opgenomen. Een stukje monitoring op het gebruik van het systeem gebeurt daar.
Daarnaast zijn er algemene informatie adviseurs die ontwikkelingen en beleid volgen en maken.
De huidige DIV medewerkers worden de komende jaren nog losgelaten op postregistratie en scanning bij een FrontOffice/KCC. Ook worden er medewerkers losgelaten op de papieren archieven. Die er ongetwijfeld nog enkele jaren zijn en vanuit tal van kasten, vensterbanken, zolders en kelders tevoorschijn komen. Dit soort werkzaamheden zou voor enkele jaren nog projectmatig kunnen worden opgelost.
En dan krijg je voorlopig binnen de informatiespecialisten nog een verdere specialisatie in de richtingen kwaliteitszorg informatie (informatie-auditors), beleid (beleidsmedewerkers en architecten informatievoorziening), implementatie (implementatie van informatiebeleid door onderdelen van een organisatie), preservatie (digitale archivarissen), communicatie (social media-specialisten), personeel (organisatie- en veranderkundigen) en ICT (functionele en technische applicatiebeheerders)...
dus nog genoeg ruimte voor groei ;-)
Overigens ben ik soms zoveel bezig met het bijhouden van alle veranderingen dat het moeilijk lijkt om tussendoor nog te werken ;-)))) . Hebben meer mensen daar last van?
Ik ben soms zo veel bezig met werken dat het moeilijk lijkt om tussendoor nog de veranderingen bij te houden. ;-))))
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door