Gemeentelijke Agenda Informatiebeleid 2015 en de rol van DIV/informatiespecialisten

De VNG heeft met de Gemeentelijke agenda informatiebeleid (@genda 2015) de prioriteiten op het terrein van informatiebeleid voor de komende periode tot 2015 vastgelegd.   Dit plan zal in de komende algemene ledenvergadering worden voorgelegd. Kernpunten zijn het verbeteren van processen, informatie-uitwisseling, regionalisering, decentralisaties, samenwerking, innovaties en de eigen basis op orde vooral om met minder middelen de burger beter te kunnen bedienen. Informatiebeleid raakt niet alleen de bedrijfsvoering, maar ook politiek en bestuurlijk zijn er raakvlakken. Dit moet vertaald worden naar visie en beleid.

Kijkende naar de rol van DIV of beter gezegd informatiespecialisten vallen me een aantal zaken op:

  • Alle organisatieonderdelen moeten in staat zijn om zaakgericht te werken waardoor dossiers en informatie betreffende iedere individuele zaak (vergunningaanvraag) onderling is uit te wisselen.
  • Op dit moment is de Basis nog niet op orde, ook al zijn er onderlinge verschillen.
  • Wanneer vanuit het Rijk nieuwe taken worden opgelegd zoals dat met WABO is gebeurd zal KING de informatiekundige component die onderdeel uitmaakt van  deze toets op impact beoordelen. Gemeenten worden hierbij betrokken.
  • Voor alle gemeenten wordt een generieke procesarchitectuur, koppelvlakken en zaaktypen ontwikkeld.
  • De ontsluiting van (voortgangs)informatie over burgers en bedrijven zal via landelijke ondersteunende portalen mijnoverheid.nl en Antwoord voor bedrijven.
  • Stelsel van de basisregistraties wordt doorontwikkeld met ideeën om de BRP en Burgerlijke Stand te integreren. Zie in deze ook het gemeentelijk fundament. 

Voor actuele ontwikkelingen zie deze link.

Wat ik zelf mis in het hele stuk is de aandacht voor duurzaamheid op korte en lange termijn, maar het is zeker een document om eens door te nemen. De bijeenkomst in Eindhoven over de Informatie agenda 2015 in april , waar ik naar toewilde, werd afgelast.

Misschien zijn er zaken die je zelf ook van belang acht en die niet worden genoemd ?

Weergaven: 545

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zie op deze link voor de besluitvorming afgelopen woensdag 8 juni.

Ik heb het snel even doorgelezen. Het begint met  "Hiervoor zijn een effectieve en efficiënte manier van werken en de beschikbaarheid van de juiste, actuele en betrouwbare gegevens noodzakelijke randvoorwaarden". In de agenda zelf is aandacht voor proces- en zaakgericht werken. De actiepunten daarbij gaan echter alleen over de implementatie van het NUP en het gebruik van standaarden voor zaakgericht werken (zaaktypen). Dit zorgt misschien voor "juiste en actuele gegevens", maar of ze ook betrouwbaar zijn als je de duurzaamheid op korte en lange termijn niet regelt vraag ik me af.

Of zorgt proces- en zaakgericht en onder architectuur werken automatisch voor aandacht voor en investeringen in recordmanagement ? Standaarden voor digitaal recordmanagement worden in ieder geval niet benoemd.

 

Bijgaande blog constateert  een ander  manco, web 2.0, zie deze link.  Gemma en web 2.o lopen elkaar net mis.....

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden