NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Beste collega's,
Hierbij wil ik jullie een juridisch vraagstuk voorleggen in verband met de gevoelige objecten in de bouwdossiers. Hoe zien jullie dit?
Het Stadsarchief Rotterdam beheert de (op grond van de Archiefwet) overgebrachte archieven van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht, de bouwdossiers tot en met het jaar 2010. Hiervan maken de zogeheten ‘gevoelige objecten’ onderdeel uit en daarbij kunt u denken aan het stadhuis, de metrostations, moskeeën, kerken, synagogen, trafohuisjes e.d. Van deze ‘gevoelige objecten’ is door onze gemeentelijke afdeling Directie Veilig een lijst samengesteld, die regelmatig wijzigt. Normaliter zijn bouwdossier openbaar ter inzage, maar van de bouwdossiers van de ‘gevoelige objecten’ vragen we momenteel om toestemming van de gebruikers van deze objecten. In de praktijk lopen we echter tegen een aantal zaken aan waarop we hopen dat u met de expertise van uw juristen ons kunt adviseren. Het gaat om zaken zoals:
Kortom, hoe kunnen de rollen van de Directie Veilig en het Stadsarchief het beste op elkaar afgestemd worden?
Hoe houden we de lijst ‘gevoelige objecten’ actueel’ en wat zijn juridisch gezien de grondslagen om de bouwtekeningen van de gevoelige objecten beperkt ter inzage te laten zijn?
Tags:
Soms maken we dingen erg ingewikkeld. Wat is redelijk en juist? In dit geval is een vraag: waarom is bepaalde informatie niet openbaar? Welke uitgangspunten hanteer je en waar komen deze vandaan?
Als je dat voor jezelf vastlegt ben je al een eind, toch?
Bij je eerste bullet schrijf je dat een dossier volgens de Archiefwet niet gesplitst mag worden. Dat kan zo zijn, maar dan nog kun je uitleggen dat een gedeelte van het dossier wel en een ander gedeelte niet openbaar / ter inzage is. Althans dat lijkt me. Je kunt uitleggen waarom iemand de ene tekening wel krijgt en de ander niet.
Zo zul je ook redenen hebben waarom je de ene keer de gebruiker en de andere keer de eigenaar (of beiden) om toestemming vraagt. Waarom doe je het nu zoals je het doet? En klopt dat nog? Maak daar je handvatten van en pas aan waar nuttig en nodig.
Als iets vandaag een deels leegstaand kantoorpand is en morgen is de politie huurder van een deel van het pand, verandert dan automatisch de gevoeligheid? Dat denk ik niet. Als het voor de politie gewoon kantoorruimte is?
Al met al: vragen onbeantwoord. Deels denk ik dat het gewoon terugkerend overleg is. Daarbij overwegingen vastleggen en leren van ervaringen.
Laatste bullet: Archiefwet biedt de mogelijkheid openbaarheid langer dan 75 jaar te beperken.
Mijn ervaring is dat aanvragen voor inzage van uitgesloten objecten zoals een politiebureau vaak worden ingediend door aannemers. Wij vragen altijd aan de eigenaar van het pand om een schriftelijke instemming, in de meeste gevallen zijn ze zelf opdrachtgever. Daarbij vragen we extra na of wel of niet een kopie mogen verstrekken. Vaak gaat het om constructietekeningen. Die instemming leggen we schriftelijk vast.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door