NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Vervuilde grond
Stel je verkoopt je huis en je woont goed en wel in je nieuwe woning en de nieuwe huizenbezitter claimt dat je informatie hebt achtergehouden over een lekkende vervuilende tank, waardoor bodemverontreiniging is opgetreden. Probleem is echter je als verkoper niet de beschikking had over deze kennis. Maar bij de (ver)koop van een woning is er sprake van een meldingsplicht: Een woning die verkocht wordt moet volgens artikel 15 van het Burgerlijk Wetboek (BW7) worden overgedragen "vrij van alle bijzondere lasten en beperkingen, met uitzondering van die welke de koper uitdrukkelijk heeft aanvaard".
In een rechtszaak van februari 2015 wordt er korte metten gemaakt met het feit dat: De enkele verklaring dat verkoper niet bekend is met bepaalde feiten of omstandigheden houdt geen garantie of vrijwaring in voor koper of verkoper."(link)
Keteninformatie bodem
Bodemdossiers zijn naast bouw- en milieuvergunningen een veel geraadpleegde bron, niet alleen in gebieden met een industrieverleden. In Nederland is het bevoegd gezag echter op verschillende niveaus belegd, de ene keer bij een gemeente de andere keer bij provincie of .... soms de omgevingsdienst. Het bodemloket moet 'duidelijkheid' bieden over het bevoegd gezag.
Het lijkt mij voor een burger best ingewikkeld om bij de verkoop van een huis te bedenken waar informatie 'gehaald' moet worden. Zouden deze gegevens niet door de overheid in een open dataset beschikbaar kunnen worden gesteld ? In 2014 verscheen het volgende rapport: Analyse keteninformatie bodemtoezicht thema Bodem (link).Ook onder toezichthouders in de bodemketenis grote behoefte aan extra instrumenten op Inspectieview Milieu waardoor bodeminformatie gemakkelijker beschikbaar komt.
Kennisdeling via BREED
En ook op dit taakgebied zijn er decentralisaties gaande (link).Informatie over bodem is cruciaal en waar kan die gevonden worden ? In de verkenning van PBLC 150303_Definitieve%20rapportage%20Verkenning%20Omgevingswet%20en%20... over de nieuwe omgevingswet 2018 lees ik nog niets over de inrichting van processen en de daarbij behorende informatie. Dit rapport ontving ik als deelnemer aan een workshop over de nieuwe omgevingswet 2018 tijdens het AIDO congres op 9 maart 2015.
Waarom de gegevens niet voor heel Nederland publiceren met open data sets in samenwerking met het Kadaster ? De openbaarheid en toegankelijkheid van de informatie voor burgers en bedrijven horen centraal te staan.
Wie is betrokken bij dit onderwerp en wil zijn of haar kennis via BREED op deze informatieparagraaf delen ?
Relatie selectielijst
In de provinciale selectielijst is bepaald dat de gegevens permanent bewaard moeten worden op grond van art. 6 van de BUS. Mijn idee is dat ook op gemeentelijk niveau zo moet worden gehandeld, maar zie die bepaling niet terug bij blijvend te bewaren informatie bij de ontwerp-selectielijst. Wel is bij 11.1.4 het volgende opgenomen:
11.1.4 | S | Verleend | Melding bouwstoffenbesluit en sanering tank | R | Vernietigen | E | 50 jaar | ||
W | Bewaren | Aanvraag, besluit, adviezen, tekeningen, start- en gereedmeldingen, Besluit BAG artikel 7 en 8, Wet BAG artikel 10 lid 1 b |
Recente aanbesteding provincie Limburg
Tags:
Op dit moment stel ik BUS-dossiers (bevoegd gezag: provincie) af op vijf jaar vernietiging na afronding van de sanering. Voor de gemeentelijke bodemsaneringsdossiers hanteer ik nu een B.
Als ik jouw stuk zo leest stel je voor dat we alle bodeminformatie moeten bewaren als gemeente? Gaat het dan in de keteninformatisering niet fout? In de regio West-Friesland is jaren terug geïnvesteerd in een bodem informatie systeem, waarbij alle gemeenten hun bodemrapportages invoerden. Als we iets wilden weten van een object en de bodemgesteldheid ter plaatse, dan konden we daar inkijken. Misschien zou zoiets landelijk te realiseren zijn?
Dat heb ik niet duidelijk genoeg toegelicht. Als je de decentralisatieplannen leest, zou het best zo kunnen zijn dat alle gemeenten bevoegd gezag worden en sommigen zijn dat al.
Jij hebt wsl. een provincie als bevoegd gezag, de wat grotere gemeenten zijn vaak zelf bevoegd gezag, Tilburg bijvoorbeeld. Bevoegd gezag is bij verschillende lagen belegd, zie bodemloket. Je moet als gemeente natuurlijk niet dubbel te bewaren. Maar gemeenten, die geen bevoegd gezag zijn, moeten natuurlijk wel over de informatie beschikken. De vorm analoog of digitaal is niet van belang.
Landelijk oppakken ook in samenwerking lijkt mij een goede oplossing, ook om de informatie voor burgers en bedrijven eenduidig beschikbaar te maken/ krijgen.
Is basisregistratie bodem een oplossing in deze ?
Zie deze bijeenkomst.
Donderdag 2 juli 2015
Een bijeenkomst om verzamelaars, vertalers en eindgebruikers van data (& informatie) over de ondergrond samen te brengen en te inspireren. Met inhoudelijke sessies en discussie ontdekken we samen wat er nodig is om de keten van het verzamelen van data tot het nemen van besluiten te versterken en te optimaliseren. Want slimme keuzes maak je vanuit een goede (solide) basis.
Er gebeurt veel in de ondergrond op dit moment. Zo komt de Omgevingswet er aan inclusief de Laan van de Leefomgeving met Informatiehuizen, is de Structuurvisie Ondergrond (STRONG) in de maak en krijgt de Basisregistratie Ondergrond (BRO) steeds meer vorm. Hiermee worden een aantal nieuwe instrumenten ontwikkeld waarmee we onze leefomgeving verder vorm kunnen geven en werken we als overheden samen met anderen aan de basis van een goede informatievoorziening op het gebied van bodem en ondergrond. Om van instrumenten te komen tot ruimtelijke plannen maar ook tijdens realisatie en beheer van deze instrumenten zullen veel besluiten moeten worden genomen. Besluiten die vragen om een solide basis, goede afstemming en slimme processen. Dat is een breder vraagstuk dan specifiek voor de ondergronddossiers.
Daarom willen we met u graag nadenken wat dit betekent en stilstaan bij de volgende vragen:
• Welke verbeteringen zou u graag zien in de data-/informatievoorziening?
• Wat zijn de kansen met betrekking tot het beschikbaar maken van informatie?
• Wat vraagt dat van uw organisatie en die van anderen?
• Wat betekent dit voor de samenwerking tussen overheden onderling en de samenwerking met derden?
Om in de goede ‘mindset’ te komen bestaat het eerste deel van de bijeenkomst uit een korte introductie gevolgd door drie inspirerende presentaties vanuit verschillende invalshoeken (bedrijfsleven, gemeente, provincie) waarmee het belang van een goede informatievoorziening voor concrete projecten in de praktijk duidelijk wordt gemaakt. Na de lunch zullen we in werksessies met elkaar in gesprek gaan om antwoorden te geven op bovenstaande vragen.
Hierna wordt de oogst opgehaald. Zo hopen we meer zicht te krijgen op de zaken die nodig zijn om de keten, van het verzamelen van data tot het nemen van besluiten op basis daarvan, te optimaliseren. De resultaten worden ingebracht in het Programma Bodem en Ondergrond waar het Rijk en decentrale overheden met betrokkenheid van het bedrijfsleven samenwerken aan een reeks van maatschappelijke opgaven met betrekking tot bodem en ondergrond. Het komen tot een goede informatievoorziening is daar onderdeel van.
Beleidsmedewerkers, ruimtelijke planvormers binnen de overheid.
10.00 - 10.30 uur Ontvangst
10.30 - 11.15 uur De rol van bodem en ondergrond in de
Warmteronde. Arend Bosma (provincie Zuid-Holland)
11.15 - 12.00 uur Belang van informatie bij gebiedsontwikkelingen
Utrecht. Dan Bekker (gemeente Utrecht)
12.00 - 12.15 uur Rob Bakker (Achmea). Nog niet bevestigd
12.45 - 13.30 uur Verzorgde lunch
13.30 - 14.30 uur Workshops
14.30 - 15.15 uur Plenaire discussie + afsluiting
15.15 - 16.45 uur Wandeling ‘Ondergronds Rotterdam’
U kunt zich aanmelden tot uiterlijk vrijdag 26 juni door een e-mail te sturen naar diede.sterenborg@minienm.nl onder vermelding van uw naam, functie en organisatie. Graag horen we of u ook aanwezig zult zijn bij de stadswandeling. U ontvangt een bevestiging van uw aanmelding met het programma en routebeschrijving.
Rotterdam. Locatie wordt nog bekend gemaakt.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door