NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Bron: Website Ondernemersplein
Er zijn nieuwe regels over auteursrecht. Zij zijn een aanvulling op al bestaande Europese regels en maken de verschillen tussen de landen van de EU kleiner. Ook sluit het auteursrecht nu beter aan bij het groeiend digitaal gebruik van beschermd materiaal. De nieuwe regels bestaan uit 3 onderdelen.
TDM is het geautomatiseerd doorzoeken van tekst en databanken om belangrijke (nieuwe) patronen, trends en verbanden te ontdekken. Veel teksten en data zijn auteursrechtelijk beschermd. Daarom moesten rechthebbenden toestemming geven voor TDM. Dat hoeft nu niet meer.
Voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal in de klas én in besloten netwerken waar alleen docenten en studenten toegang tot hebben, hoeft voortaan geen toestemming aan de rechthebbende meer te worden gevraagd.
Cultureel erfgoedinstellingen, zoals bibliotheken, musea en archieven mochten al alles digitaliseren wat ze op papier hebben zonder daarvoor eerst toestemming te vragen van de rechthebbenden. Door de nieuwe regels mogen ze het ook online beschikbaar stellen.
Materiaal uit persuitgaves, bijvoorbeeld krantenartikelen, mag voortaan niet zomaar meer worden gebruikt op bijvoorbeeld nieuwsservices. De gebruiker moet daarvoor toestemming hebben. Voor die toestemming moet hij betalen. Deze nieuwe bescherming komt boven op het auteursrecht. Zij duurt 1 jaar nadat het materiaal is openbaar gemaakt. De bescherming geldt niet voor hele kleine stukjes of hyperlinks.
Dit betekent dat zij voortaan toestemming van rechthebbenden nodig hebben om de content te laten zien. Zij moeten hun best doen om die toestemming te krijgen. Daarvoor zullen zij ook een prijs moeten betalen in de vorm van het afdragen van een deel van hun advertentie-inkomsten. Als de toestemming niet komt moeten aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud in samenspraak met rechthebbenden de uploads van gebruikers gaan filteren op inbreuk makende inhoud en die als het nodig is weghalen. Dit filteren is duur. Daarom gelden lichtere filterverplichtingen voor startende platforms. Ook werkt filteren niet altijd goed. Bijvoorbeeld als software niet goed kan beoordelen of het uploaden van de die content onder de parodie-exceptie of het citaatrecht valt. Om het risico van overblokkering kleiner te maken moeten de aanbieders van de onlinediensten een klacht- en beroepsprocedure geven waar gebruikers terecht kunnen.
Dit was in het verleden al normaal, maar was onmogelijk gemaakt door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Op verzoek van de markt is de mogelijkheid nu weer ingevoerd.
Makers dragen hun rechten vaak over aan een andere partij of geven hun rechten in licentie. Het doel is dat de derde partij hun prestaties onder het publiek gaat exploiteren. In Nederland bestond daarover al regelgeving die de maker beschermt. Nieuw is de transparantieplicht. Deze houdt in dat dat een exploitant die contracten met een maker sluit informatie aan de maker moet geven over de exploitatie, zoals de vormen van exploitatie, de inkomsten en de te betalen vergoeding.
De wijziging is ingegaan op 7 juni 2021.
Opmerking
Inderdaad, ik heb ze een feedback berichtje gestuurd over de onduidelijke zin.
Dank Maarten, leek me ook te mooi om waar te zijn. Wel kwalijk dat een dergelijke instantie dit zo als waarheid publiceert. Daar kunnen rechten aan worden ontleend.
Dag allemaal,
Voor erfgoedinstellingen zijn er eigenlijk maar drie grote aanpassingen:
Voor ieder van deze aanpassingen heeft KVAN met hulp van archiefprofessionals een handreiking opgesteld. Deze zijn op KIA te vinden: https://kia.pleio.nl/search/results?q=auteurswet2021
Het is zeker niet zo dat we zonder voorwaarden onze collecties op internet mogen zetten.
Interessant. Hier is de richtlijn zelf https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/790/oj?locale=nl
Vanaf overweging 30 gaat het vooral relevant worden voor archieven. Zoals ik overweging 31 lees betekent dit dat er alsnog koepelorganisaties met rechten kunnen blijven bestaan zoals we die nu ook al hebben in Nederland. Overweging 40 daarentegen stelt wel dat er geen winstoogmerk bij deze organisaties mag zijn (zie ook artikel 16).
Onder 66 staat wel een interessante alinea: "Wanneer de rechthebbenden de aanbieders van onlinediensten voor het delen van content niet de relevante en noodzakelijke informatie over hun specifieke werken of andere materialen verstrekken of wanneer de rechthebbenden geen mededeling hebben gedaan betreffende het deactiveren van de toegang tot specifieke niet-toegestane werken of andere materialen of het verwijderen ervan [...] mogen die dienstverleners niet aansprakelijk worden gesteld voor niet-toegestane handelingen van mededeling aan het publiek of beschikbaarstelling voor het publiek van dergelijke niet-geïdentificeerde werken of andere materialen."
Zoals ik zelf de hele richtlijn begrijp betekent dit niet dat een archiefinstelling vrij is om materiaal dat nu afgeschermd is gratis te publiceren op haar website, maar dat rechtenorganisaties geen exorbitant hoge bedragen hiervoor mogen berekenen of naderhand boetes mogen heffen voor het gebruik.
We zien wel met interesse een aantal rechtszaken hierover tegemoet voor meer praktische duiding. Goed om te realiseren is dat een Europese Richtlijn niet vrijblijvend is en door alle lidstaten opgevolgd moet worden.
tl;dr: het wordt goedkoper voor archieven, niet makkelijker en niet gratis.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie