Over het algemeen oriënteren burgers en bedrijven zich op overheidswebsites om informatie over rechten en plichten en over producten en diensten van de overheid te verkrijgen. Steeds vaker starten primaire processen van de overheid met een bezoek aan een website. Veel gemeenten spelen in op die vraag om middels hun productencatalogus de dienstverlening naar de burger beter vorm te geven. Een handeling van een gemeente moet kunnen worden verantwoord, ook achteraf. Websites kunnen rechtsgeldige informatie bevatten èn genereren.

De content van een gemeentelijke website is minder vrijblijvend geworden nu er een extra verplichting van de Wet Elektronische Bekendmakingen (WEB) vanaf 1 januari 2011 van kracht is geworden. Deze wet is al in werking getreden in 2009. Dit betekende al dat het op elektronische wijze bekendmaken van regelgeving in deze officiële publicaties rechtsgeldig is. Voor juli 2009 kon regelgeving pas inwerkingtreden na publicatie in gedrukte vorm.

Vanaf 2011 geldt:

Gemeenten zijn per 1 januari 2011 verplicht al hun regelgeving (verordeningen) beschikbaar te stellen op het internet via de CVDR (Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving). Zo staan de verordeningen van de gemeente Tilburg sinds juni 2010 naast de eigen website ook op die van www.overheid.nl. ook alle waterschappen hebben de regelgeving online geplaatst, zie deze link.Besluiten van algemene strekking (bijvoorbeeld concretiserende besluiten als verkeersbesluiten en gebiedsaanwijzingen) mogen elektronisch bekend worden gemaakt. Dat mag alleen in een door de overheid uitgegeven Gemeenteblad (officiële tekstuitgave zoals het Staatsblad).

Alle mededelingen in het kader van de lokale bekendmakingen (de ICTU standaard Bekendmakingen over vergunningen bijvoorbeeld) moeten op de website worden gepubliceerd. Van oudsher worden deze bekendmakingen ook gepubliceerd in de huis-aan-huisbladen. Het zou goed kunnen dat dit analoog medium op den duur gaat verdwijnen. Digitale plannen worden vanaf 1 januari 2010 veelal al elektronisch gepubliceerd.


Door deze wetswijziging zullen gemeentelijke websites gearchiveerd moeten worden.Websites bevatten rechtsgeldige informatie, informatie, die gebruikt kan worden voor bewijs en verantwoording. Bij veel gemeentelijke organisaties is de verantwoording van websites vaak weggelegd bij de afdelingen communicatie.

Misschien een goed voornemen voor 2011 om als DIV c.q. archiefmedewerker hier actieve rol in te gaan spelen ?

Weergaven: 1680

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Rob, Informeer eens bij Peter van den Wijngaarden van het gemeentearchief Rotterdam en kijk voorts eens op de website van het Stadsarchief Antwerpen.

Het Gemeentearchief Rotterdam heeft voor het archiveren van websites gekozen voor het softwarepakket Presurf van Capsis, zie dezelink.

Dag Rob,

kijk op de websites van de desbetreffende leveranciers (www.capsis.nl en www.archiefweb.eu voor voorbeelden van organisaties die hun websites laten archiveren. Capsis doet bijvoorbeeld de gemeente Den Haag en de Tweede Kamer, Archiefweb heeft verschillende Brabantse gemeenten als klant.

 

groet,

 

Lourens 

Rob Haans zei:

Misschien dat mijn hoofdpijn minder wordt als ik wat voorbeelden hoor van overheden die hier al mee bezig zijn. Weten jullie die?

Interessante discussie! Ik heb nog een paar vragen:

- Heeft iemand hier ervaring met website-archivering door GreenValley?

- En, als er al website-archivering plaatsvindt (op welke manier dan ook);  welke bewaartermijn hanteren jullie hiervoor? (de selectielijst is toch moeilijk toe te passen, of niet?)



Een nieuwe ontwikkeling dient zich al aan; liquid Internet.  Ongetwijfeld zal dat ook weer gevolgen hebben voor de manier waarop we denken websites te kunnen archiveren.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden