NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Beste Breednetwerkers,
Binnen de gemeente is een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie actief. Deze hoort de bezwaarde(n), stelt het verslag van de hoorzitting op en stelt een advies op voor de gemeente.
De gemeente maakt gebruik van het model-dsp van VHIC/SDU.
Ik hoor graag welke zaaktypen gebruikt worden om de stukken die de commissie ontvangt of opstelt, te archiveren.
De commissie is ingesteld met als grondslag Artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht
Mijn aanname is dat het dan een zelfstandig archiefvormende orgaan betreft.
Is mijn aanname niet juist, dan is het zaaktype (B0756, bezwaarschrift) voorliggend om de stukken van de commissie in te archiveren gelet op de taak van de commissie.
Als mijn aanname wel juist is, dan is het volgende nog relevant.
In het instellingsbesluit, het reglement en de samenwerkingsovereenkomst met een andere gemeente zijn geen nadere afspraken gemaakt over de archivering.
In de model-dsp is 1 zaaktype aanwezig waarin de verslagen van de hoorzittingen geplaatst kunnen worden (B1714, Onafhankelijke commissie verslaglegging).
Verder vind ik in het model-dsp geen zaaktype waarin de correspondentie die de commissie voert en het advies dat de commissie opstelt in geplaatst kunnen worden.
In het zaaktype (B0756, bezwaarschrift) is naar mijn idee niet juist, hierin worden de stukken die de gemeente opstelt/ontvangt geplaatst.
Hoe is dit in de praktijk opgepakt?
Met vriendelijke groet,
Bert Brons
Tags:
Hallo Bert,
Ik lees in artikel 7:13 AWB dat een bezwaarschriftcommissie een bepaalde samenstelling kent, en bepaalde instrumenten kan inzetten. De commissie dient volledig onafhankelijk te functioneren. Het resultaat is een (zaakspecifiek) advies aan het bevoegd orgaan. Bij een gemeente is dat meestal het college, of een daartoe gemandateerde. Het bevoegd orgaan beslist, gehoord hebbende het advies. Dit betekent de gemeente, en niet de commissie, het archiefvormende orgaan is.
Het instellingsbesluit zegt iets over het bestaansrecht van die commissie, en staat los van de output van de commissie: het gegeven advies (zaakspecifiek). Het instellingsbesluit kan met zich meebrengen dat de commissie periodiek een verslag over de uitvoering van haar taakstelling dient te leveren (aan het bevoegd orgaan).
Hoi Bert,
Als ik het zou zeggen dan is het de verantwoordelijkheid van de externe onafhankelijke commissie om zelf hun archief te vormen. Als ik mij niet vergis krijgen wij altijd de adviezen van de commissie toegestuurd die wij bij de bezwaarschriften dossiers voegen. En jaarlijks een jaarverslag geloof ik.
Het is wel het onderzoeken waard trouwens. Gegroet Jan-Jaap
Hoi Bert,
Net keek ik in de i-Navigator en het is daarin een werkproces. Onafhankelijke commissie verslaglegging.
Het model-DSP beschouwt het dan wel als een gemeentelijk proces inclusief archivering.
Leuk.
Groet Jan-Jaap
Hoi Bert,
Een bezwaarcommissie maakt organisatiekundig deel uit van het bestuursorgaan. Operationeel dient het onafhankelijk te functioneren. Dit beginsel ligt besloten in de Algemene Wet Bestuursrecht.
Ik ben het met de archiefinspectie eens dat het een op zich staande entiteit is. Vanwege de specifieke taakstelling, en de inzet van middelen. En dat dit in voldoende mate zichtbaar moet worden gemaakt binnen de contouren van een bestuursorgaan. Dus niet alleen bij gemeenten.
Voor de goede orde: de samenstelling van de commissie kan bestaan uit externe deskundigen. Dit laatste kan soms verwarrend werken.
Izaak.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door