Onze dienst ontbeert een acquisitiebeleid wat aansluit bij onze mogelijkheden, doelstellingen, etc. In ieder geval een document wat 'nitwitproof' is en dus iedereen die er kennis van neemt duidelijk maakt waarom een regionaal historisch centrum ook acquisitie als taak bestempeld.

Om een aantal redenen daarom de vraag of er collega's zijn, diensten zijn, die wel over een dergelijk geformuleerd beleid beschikken en de bereidheid hebben dit met mij te delen.

Ik hou me aanbevolen.

Mijn mailadres is f.vanderzanden@rhc-eindhoven.nl

Weergaven: 198

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Laat even je mailadres achter opdat vakgenoten je kunnen mailen. Mijn advies is, start met de analyse van je huidige collectie, waar bevinden zich lacunes? Misschien heb je van een soort archieven wel voldoende in huis?  Vervolgens analyseer je gemeente waarvoor je werkt en schakel daar deskundigen voor in om je te adviseren. Om een voorbeeld te noemen, Tilburg was van oudsher een katholieke stad met veel textielindustrie, maar heeft zich de laatste jaren steeds meer getransformeerd naar een stad waar bijvoorbeeld het onderwijs centraal staat. Bij acquisitie heb je dit soort kennis nodig om de juiste archieven binnen te halen, al blijft toeval altijd een rol spelen.

Opname van particuliere archieven kost geld. Ik heb nu al bemerkt dat de veranderde financiële positie van gemeenten een rol speelt om archieven te blijven bekostigen.

Zie ook dit artikel uit het Archievenblad van een jaar of tien geleden: Acquisitie met beleid

Dank Ingmar. Zal het met belangstelling lezen.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden