NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Sommige organisaties willen voor primaire processen al op basis van de Common Ground visie gaan werken. Als je vanaf 'niets' mag beginnen, hoe ziet de ideale bijbehorende DIV er dan uit? Wie heeft hier enig zicht op?
Ik vraag me bijvoorbeeld af:
Tags:
Geen Common Ground, maar wel actueel
http://www.digitalespin.nl/DS/Presentaties/Artikelen/2019/3/22_No_N...
Mooi overzicht
Yvonne Welings zei:
Geen Common Ground, maar wel actueel
http://www.digitalespin.nl/DS/Presentaties/Artikelen/2019/3/22_No_N...
1. klinkt logisch
2. DIV-eisen????
3. mogelijk
4. idealiter
Goede antwoorden, Jack! Zie ook mijn dialoog: Gemeentelijke organisatie zonder DIV of DIM
jack karelse zei:
1. klinkt logisch
2. DIV-eisen????
3. mogelijk
4. idealiter
@ Yvonne, ja, die presentatie van Eric Burger is zeker een mooie aanvulling!
Hierop doorgaand, verwees Eric 25-3-2019 op LinkedIn ook nog naar deze recente SlideShare: Records Management for Microsoft Teams and Groups. Ik citeer Eric: "Overzicht van huidige mogelijkheden en beperkingen van labels functionaliteit in Office 365. Bevat reclame maar zeer de moeite waard!"
@ Jack, als jouw vraagtekens bij '2. DIV-eisen' betekenen dat je je afvraagt wat ik daarmee bedoel? Ik bedoel alle mogelijke eisen om goed informatiebeheer mogelijk te maken. Bijvoorbeeld eisen voor de duurzame toegankelijkheid.
dan: ja.
Zie ook vraag/discussie van @Wim van Loon en @Jochem van Abel: een DIV-afdeling is iets van voorbijgaande aard. Dat geldt niet voor zorg voor duurzaame toegang.
gezien!
Wim van Loon zei:
Goede antwoorden, Jack! Zie ook mijn dialoog: Gemeentelijke organisatie zonder DIV of DIM
Eindelijk, Ludwig. Je verdiepingsvraag bij punt 4 houdt mij al langer bezig. Zo bij voorbeeld ook de noodzaak tot het doen van een belastingaangifte. Terwijl alle benodigde gegevens al (in de meeste gevallen meerdere malen) aan de overheid bekend zijn gemaakt, voor zover diezelfde overheid al niet de bron van die gegevens is.
Ludwig van Dijk zei:
Dag Jolanda,
Hierbij mijn visie en inbreng.
1. Ja, dat zou het uitgangspunt moeten zijn.
2. Eveneens: opslag van gegevens is niet alleen eenmalig, maar ook kwalitatief onder controle.
3. Neen; documenten zullen in hun logische samenhang en processen getoond moeten worden. IN welke vorm dat zal wezen en vanuit welke bron, is nou juist de uitdaging. Want documenten in hun huidige vorm zijn nog op de papieren situatie gebaseerd, wanneer je spreekt van samengestelde informatie-eenheden zit dat al dichter tegen de werkelijkheid aan. Het zoeken van kennis (of bewijs van recht) zal verschuiven van documentgebaseerd naar feitelijke kennisrelaties. Deze relaties zijn op hun beurt weer ontstaan door het aflopen van gecontroleerde processen, waarbij het resultaat de basis vormt van de gegevens waar de informatie op gebaseerd is. In de praktijk zal dit leiden tot het terugvinden van een resultaat op een vastgesteld proces, waar een bevinding (of fase) tot nieuwe kennis zal leiden. Selectie, vernietiging en overdracht zijn dan alleen nog maar parameters van beheerprocessen en niet meer fysieke (of virtuele) ruimtes in een beheersysteem, zoals we dat gewend zijn van een DMS/RMA en E-depot. Ik ben met enkele meedenkers bezig om dit proces inzichtelijk te maken op een eenvoudige wijze, omdat dit omdenken uitdagingen met zich meebrengt.
4. Als dit informatie betreft waar de wereldbewoner (gecontroleerd) toegang tot MAG hebben, klopt dat. Praktijk: Stel jezelf eens de vraag waarom je in je woonplaats een uittreksel/paspoort/etc. moet aanvragen, terwijl deze producten samengesteld worden uit een landelijk centraal systeem. En dan komt de verdiepingsvraag: waarom heb je nog een uittreksel nodig, als alle gegevens toch al gekoppeld zijn en in je levenspatroon allang gesignaleerd is dat er een mutatie tot wijziging in je identificatie (of aanpassing van je levenssituatie) heeft plaatsgevonden? De toekomst van dienstverlening zal ingrijpend veranderen, net als ons vakgebied.
Terugkomend op het voorbeeld van Yvonne van digitale bestemmingsplannen. Digitale duurzaamheid bevat minimaal 2 aspecten: veiligstellen voor de langere duur, maar ook zorgen dat documenten op de lange duur reproduceerbaar zijn. Dat geldt met name voor bestemmingsplannen. Hecht je meer waarde aan de reproduceerbaarheid, dan lijkt archiveren aan de bron het meest aantrekkelijk, omdat de bronapplicatie over een geschikte viewer beschikt voor het lezen gml- en xml-bestanden. Bij mijn weten zijn er nog geen open source applicaties op dat gebied. Dus zit je dan vast aan een leverancier. Duurzaamheid niet gegarandeerd. Tilburg heeft ook een DMS+RMA. Prima qua duurzaamheid op de middellange termijn, maar bestaan er geschikte viewers die daaraan te koppelen zijn? Of zie ik dit te ingewikkeld? Hoe doen/zien andere gemeenten dit?
Het verschil tussen een RMA en eDepot is dat die laatste ook beschikt over preservation tools. Squit zegt bestemmingsplannen te kunnen archiveren, ik zou dat on de praktijk eens willen zien. Roland, is het een idee dat we hier eens een middag over organiseren? Ik krijg de indruk dat niet iedereen het begrip archiveren als hetzelfde ziet. Bestemmingsplannen zijn wat archiveren te vergelijken met Videotulen, kent meerdere lagen. In het verleden heb ik de gemeente Eindhoven wel eens uitgenodigd, die toen - het is vele jaren terug- met pilots bezig waren.
Twee berichten over Common Ground en DIV:
Om op de tweede bullit te reageren, ik woonde die ppt van Jan Koers bij. Inderdaad veel aandacht voor archivering, maar ook aandacht om het beter toepasbaar te maken. Zo blijft het gebruik van het TMLO vanwege de complexiteit achter, daar wordt ook goed over nagedacht.
Maar de grote winst wordt gezien met de implementatie van de Wet open overheid, hfd. 6 digitale informatiehuishouding, zie ook deze bijdrage:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/digitale-informatiehuishoud...
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door