Weet iemand welke argumenten worden er gebruikt om meldingen openbare ruimte (zwerfvuil, gladheid etc.) niet te registeren in het zaaksysteem?

Met vriendelijke groet,

Marcel Hendrix. 

Weergaven: 1028

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Persoonlijk denk ik omdat het een andere vak applicatie betreft, die niet gekoppeld is aan het Zaaksysteem en gebruikers vaak het Zaaksysteem als 'lastig' ervaren. ik zie wel vaker dat bepaalde afdelingen 'weigeren 'Zaakgericht te gaan werken. Ik ben  benieuwd naar de andere argumenten.

Wij bij de gemeente Zevenaar gebruiken voor deze meldingen FIXI wat weer een onderdeel is van Decos.

In het begin van ons zaakgericht werken met Join van Decos werden deze meldingen wel door ons als MOR melding geregistreerd

diverse, maar o.a. dat ze al in een andere omgeving worden geregistreerd en afgehandeld. En dan is dubbele registratie inderdaad overbodig :-)


@Jack, dan moet er in de vakapplicatie ook vernietigd worden conform selectielijst!!

Het is mogelijk dat bepaalde vormen van dienstverlening bij een externe partij zijn ondergebracht.

Ik hoor wel eens dat het zaaksysteem 'te veel kan' (meer dat noodzakelijk is) voor de afhandeling van 'eenvoudige' meldingen. Wat je ook wel eens hoort is dat men graag met een specifieke applicatie werkt zoals buiten beter, omdat de burger daarvan gebruikt maakt. Naar mij idee laat je een kans liggen als je de mor niet in het zaaksysteem onderbrengt (uitgaande van een modern zaaksysteem).

Succes!

Omdat het beter kan met een applicatie die is toegespitst op de materie.

Iets dat voor heel veel zaken geldt.

Je kunt de vraag ook omkeren: waarom zou je het wel doen?

Het antwoord op de omgekeerde vraag, is dat informatie, beschikbaar bij een overheidsorgaan, onder de Archiefwet valt. Een zaaksysteem of een ander type informatiesysteem doet daar niets aan af.

De 'omgekeerde vraag' was waarom je informatie ook in een zaaksyteem zou registreren als je die al goed registreert in een taakspecifieke applicatie. Die je uiteraard archiveert zoals het hoort. Daarvoor hoef je geen zaaksysteem te hebben.

Izaak Becu zei:

Het antwoord op de omgekeerde vraag, is dat informatie, beschikbaar bij een overheidsorgaan, onder de Archiefwet valt. Een zaaksysteem of een ander type informatiesysteem doet daar niets aan af.

Ad, ik begrijp ook dat de common ground dit principe ook omarmt?

In het verleden is weleens gefilosofeerd over het maken van systeemkoppelingen. Indertijd waren deze niet altijd mogelijk of wenselijk. Niet wenselijk wellicht vanwege het privacy-vraagstuk.

Oef. Da's een korte maar op meerdere manieren te interpreteren zin:

  • "de common ground" : de visie, de architectuur of de beweging? Beetje flauw misschien maar kan soms tot een net wat ander antwoord leiden.
  • "dit principe": welk principe? In de informatiearchitectuur-principes van het gemeentelijk gegevenslandschap (die de architectuur van CG beschrijft) staat dat we streven naar eenmalig opslag en opvragen bij de bron. Dat kun je vertalen als: leg informatie alleen in een taakspec.applicatie vast, maar je kunt 'zaken' ook beschouwen als iets eigens met een eigen bronregistratie. De principes zeggen niks over hoe je zaakgericht moet werken. In het beschijvend document komt het woord 'zaak' in de betekenis zoals binnen 'zaakgericht werken' ook niet voor.   In het document op https://www.gemmaonline.nl/images/gemmaonline/f/fa/20190206_-_Zaakg... staat beschreven wat de laatste inzichten  zijn i.r.t. 'zaakgericht werken'.  / De realisatie-principes van Common Ground beschrijven een aantal gemaakte keuzes binnen CG om de gewenste nieuwe informatiehuishouding te gaan realiseren. Ook daar vind je het woord 'zaak' niet terug.

Wel een erg lang antwoord op een korte vraag ;)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden