Te gemakkelijk met BSN
Het burgerservicenummer (BSN) is een persoonsgegeven dat voor gemeenten belangrijk is, maar waarmee in het verleden wellicht te gemakkelijk is omgegaan. ‘De overheid heeft vaak het BSN nodig om diensten te verlenen. Voor de ICT is het een uitdaging om die dienstverlening op gang te houden, zonder dat iedere medewerker dit nummer steeds te zien krijgt,’ zegt Van Beeck.
Storcken vult aan: ‘Op dit moment werken veel systemen of integraties eenvoudigweg niet zonder het BSN, terwijl dat lang niet altijd noodzakelijk is voor de dienstverlening. Als ik wil doorgeven dat ergens een stoeptegel losligt, dan is het echt niet nodig dat ik mezelf daarvoor identificeer bij de gemeente. Toch wordt dat nu soms gevraagd, omdat het zit ingebakken in het behandelend systeem.’
Bewaren bijzondere persoonsgegevens
Ook het bewaren van gegevens is een aspect dat niet alle gemeenten op orde hebben. ‘Bij de aanvraag van een drank- en horecavergunning worden bijvoorbeeld als check strafrechtelijke gegevens van de aanvrager geraadpleegd. Dit zijn bijzondere persoonsgegevens, die extra gevoelig liggen,’ zegt Rowenna Hameleers, een collega van Storcken bij BCT. ‘Omdat de gemeente niet de archiefdrager hiervan is, mag zij deze gegevens vervolgens niet opslaan, wat soms wél gebeurt.’
Opletten met software
Gemeenten moeten ook goed opletten met welke partijen ze overeenkomsten sluiten en welke software ze gebruiken. Persoonsgegevens moeten officieel namelijk binnen Europa blijven. ‘Maar door gebruik van een eenvoudig programmaatje, bijvoorbeeld om even een pdf-bestand te maken, kunnen de data zomaar langs China of de VS gaan,’ zegt Van Beeck. ‘Dit is echt sneller gebeurd dan men vaak denkt.’
Hoewel dus nog niet alle regels strikt worden nageleefd, constateren de dienstverleners wel veel ‘bewustwording’ bij gemeenten. ‘Veel van de regels golden ook al onder de vorige wet, maar hebben misschien niet genoeg aandacht gekregen,’ zegt Hameleers. ‘Met de introductie van de Avg lijkt iedereen een soort van wakker te worden, ook door alle mails die we ontvangen van bedrijven, de aandacht in de media, en de zorgen over privacy die steeds sterker leven bij burgers.’