Is dit een scenario wat in de toekomst ooit zal kunnen mbt. email??? Of zijn er hele grote risico's/ bezwaren??

Stel je voor: iemand komt bij een bedrijf of gemeente werken..

Op de eerste werkdag, krijgt hij/ zij een duidelijke tekst dat informatie in de email eigendom blijft van de werkgever & het verzoek om, bij persoonlijk gebruik, mails en bestanden meteen te vernietigen.

Om de medewerker daar aan te herinneren krijgt hij/ zij een email account in de vorm: functie (stadsarchivaris, senior accountant, stagiaire communicatie) @ bedrijf/gemeente.nl

Om het wel persoonlijk te houden blijft nog steeds de eigen naam in de handtekening onder brieven en emails staan......

Ik kan me voorstellen dat het in veel organisaties een enorme schok zou zijn en veel stof zou doen opwaaien....

Maar ik kan me ook voorstellen dat het meteen een hoop duidelijkheid verschaft en ook grote voordelen heeft bij informatiebeheer van de mail....

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?? Of die het overwogen hebben en juist bewust niet gedaan. Of mensen die artikelen kennen over deze insteek??

Graag hoor ik jullie feedback........

Weergaven: 567

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik  heb eens even ge-googeled en er is in België in ieder geval een gemeente die dit voor een aantal functies doet....

https://www.kaprijke.be/diensten/detail/2636/gemeenteraad

Ik zie binnen onze gemeente steeds meer functionele mailadressen ontstaan zoals: bestuur, facturen, bagbeheerder, HRM, KCC, meldpunt bodemkwaliteit, BOA, nachtregister, omgevingsloket, overlast, wijkschouw en zorgloket. Naast het algemene e-mailadres: info@.

Toegang tot deze taakgerichte mailboxen is meestal toegekend aan meerdere medewerkers.

@Ger - en zijn er dan ook mensen bij jullie die enkel een functioneel mailadres hebben, of heeft iedereen ook een eigen e-mail??

Bij ons hebben mensen naast email ook Link, waarmee ze rechtstreeks berichtjes kunnen versturen op persoonlijke titel. 

In theorie (maar de praktijk is altijd een heel ander verhaal) zou het mogelijk moeten zijn om privé berichtjes via mail te sturen en formele correspondentie via email...

@Mirjam iedereen heeft een eigen e-mail

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe erg het is als er zo af en toe ook eens een privébericht vanaf het werkadres verstuurd wordt.

De kern is - naar mijn mening - dat zaakgerelateerde mails in een zaakdossier moeten belanden. Als je dat goed hebt geregeld, dan kunnen de mails in de mailboxen na een bepaalde periode verwijderd worden, en dan ben je dus ook van de privémails af. Door de focus te leggen op de privémails los je het echte probleem niet op.

Ik kan me goed voorstellen dat functionele mailboxen in bepaalde gevallen nuttig kunnen zijn.

Maar stel dat ik zelf een mail stuur vanuit mijn 'eigen' account, met als afzender beleidsadviseur12@ voorbeeldorganisatie.nl, met daarbij mijn eigen naam in de handtekening?

Welke duidelijkheid en welke grote voordelen voor het beheren van de mail stel je je hierbij voor?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden