Ik ben al een tijdje aan het kijken naar het archiefwaardig zijn van social media.

Kijk naar het voorval in Alphen aan den Rijn. Daar werd getwitterd om de burgers te informeren, dus archiefwaardig?

 

De politiechef  die ontslagen werd om een tweet. Hier moet toch ook het een en ander terug te vinden in het PD en dus in het archief.

 

Of denk ik nu te kort door de bocht? Ik ben het er zelf ook over eens dat niet alle tweets, hyves, facebook etc geregistreerd dient te worden. Maar wanneer wel en wanneer niet?

mogen alle ambtenaren zo gebruik maken van deze social media? of moet er een protocol worden opgesteld? (net als met e-mail destijds). Of maak je een duidelijk onderscheid tussen prive en zakelijk? (wat doe je dan met een linkedin-profiel van je medewerker???

Weergaven: 2835

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Gerdien, hoe breed je IM ook wilt opvatten, hoe serieus mensen hun werk en verantwoordelijkheden nemen binnen een organisatie valt daar niet onder. Ik heb ook al eens bij een organisatie rondgelopen waar zelfs de algemene omgangsvormen met voeten getreden, dan wel zwaar overschreden werden (lees, uitschelden leidinggevenden, niet op komen dagen, etc.). Als de leidinggevenden dat niet oppakken sta je machteloos.

 

Overigens ben ik er persoonlijk voorstander van dat er voor een officieel kanaal wordt gekozen, waarbij ambtenaren in het protocol gevraagd wordt via eigen social media altijd zeer duidelijk te stellen dat ze dit op persoonlijke titel doen. Daarmee hoeven uitingen die het protocol overschrijden alleen maar in het PD opgenomen te worden. Overigens is dit niets nieuws, ambtenaren hebben sowieso al gedragsregels waar ze zich aan moeten houden, die voor social media hoeven hier niet of nauwelijks van af te wijken. Het enige dat dan moet gebeuren is dat men zich hier bewust van wordt.

 

Kies je voor deze opzet dan blijkt het nauwelijks veel tijd/geld te kosten, dus hoef je je ook niet zo'n zorgen over de prioriteit te maken, maar moet je het gewoon even doen. Het is immers veel sneller en eenvoudiger dan, zeg, de overbrenging van een tienjarenblok. Het beheer van de officiële twitter/facebook kan gewoon bij communicatie.

@remko koning Ik beweer ook niet dat je alles moet willen archiveren. Maar soms zou het misschien wel wenselijk zijn. Hoe ga je dat onderscheid maken? moet je dat ook willen ? of moet je vooraf iets regelen? Misschien een protocol instellen over hoe om te gaan met dergelijke media binnen de organisatie. Wat mag wat niet?

Interessante discussie. Ik ben wel benieuwd of hier nu (2,5 jr later) andere ideeën over zijn ontstaan?

Ik heb niet de indruk dat er veel veranderd is. Ik zie wel meer social media initiatieven in onze gemeente;

  • Het aantal vragen en antwoorden via Twitter is volgens mij gestegen in de loop der jaren,
  • Vanuit (veelal sociale of ruimtelijke) projecten wordt er nog wel eens een Facebook-pagina opgetuigd,
  • Zo nu en dan verschijnt er een filmpje op Youtube.

 

Grootschalig zou ik het echter nog steeds niet willen noemen. Er wordt nog altijd meer over social media gepraat dan aan social media gedaan. En datgene wat in de social media wordt geplaatst, brengt zeer zelden (juridische) risico's met zich mee.

 

Er is vanuit de "business" nog steeds weinig vraag naar archivering van social media (of de website), dus de prio's liggen elders.

En weer 3 jaar verder. Zijn er al mensen die hier ondertussen meer ervaring mee hebben?

Wij archiveren sinds 2010 sociale media (Twitter, Facebook, Blog), websites en YouTube kanalen met PageFreezer, voornamelijk uit historisch belang. Op Houten.nl hebben we deze web archief pagina gemaakt.

Een product waar we nog over nadenken om aan te schaffen is een portaal omgeving: https://www.pagefreezer.nl/openrecords/houten

Het overbrengen van deze archieven naar het e-Depot van het Nationaal Archief is mogelijk door het PageFreezer Warc bestand te laten inlezen door Preservica.  Hier maken we nog geen gebruik van.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden