NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Digitale informatie wordt steeds belangrijker in onze globale maatschappij. Niet alleen voor de individuele gebruiker gaan de ontwikkelingen bijna onnavolgbaar snel, ook organisaties en overheden krijgen steeds meer te maken met digitale bedrijfsinformatie en bijbehorende omgangsvormen. Hoe is betrouwbaarheid, volledigheid, authenticiteit en toegankelijkheid van digitale informatie te waarborgen?
Een vraag die de informatiespecialisten intensief bezighoudt.
Op maandag 14 juni wordt RODIN gepresenteerd. Deze stoere naam staat voor Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer, een heldere wegwijzer voor iedereen die werkzaam is in het groeiende domein van digitaal informatiebeheer, en te maken krijgt met een veelheid aan wet- en regelgeving, normen en standaarden.
Niet voor niets werd RODIN gepresenteerd tijdens de KVAN-dagen, het jaarlijkse congres voor archief- en informatieprofessionals en bij uitstek de omgeving waar het vraagstuk rond inrichting van digitale informatie- en beheersomgevingen actueel is.
RODIN is een handzaam instrument voor een adequate en toekomstbestendige inrichting van digitale beheersomgevingen. In de vorm van een checklist kunnen informatiemanagers, adviseurs DIV, archiefinspecteurs en auditors meten in welke mate hun organisatie ‘in control’ is als het gaat om de verschillende vastgestelde normen en standaarden op het gebied van digitale informatievoorziening. De checklist is niet alleen toepasbaar op overheidsinstellingen die onder de Archiefwet vallen, maar ook op niet-overheden die good governance hoog in het vaandel hebben.
Het referentiekader dat in RODIN is bijeengebracht, is gebaseerd op de Archiefwet 1995, de Archiefregeling, de normenfamilie voor archief- en informatiebeheer NEN-ISO 15489, NEN 2082 en ISO 23081, de informatiebeveiligingsnorm NEN-ISO/IEC 27002 en delen van het referentiemodel voor digitale depots OAIS (ISO-14721: 2002) en daarvan afgeleide checklists TRAC en ED3. De eisen betreffen drie deelgebieden: beleid en organisatie, informatiebeheer en ICT-beheer en – beveiliging.
RODIN is samengesteld door een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van het Landelijk Overleg van Provinciale Archiefinspecteurs (LOPAI), Werkverband Gemeentelijke Archiefinspectie (WGA) en Het Expertise Centrum(HEC).
RODIN is gratis en rechtenvrij beschikbaar in de vorm van een brochure. Deze is te te downloaden via www.lopai.nl
////////////////////
Meer informatie:
Jeroen van Oss: 06 50747258
Marianne Loef: 06 18306067
Tags:
Hoi Arjan,
in hoeverre overlapt RODIN de Baseline voor Gemeentes? Zijn ze complementair?
Omdat één reactie altijd zoveel tijd in beslag neemt, wil ik hier zo nu en dan wat losse vragen en opmerkingen laten vallen over RODIN.
In mijn beleving schuilt er een tegenstelling in het doel van RODIN (handvat voor inrichting (…) van een (…) digitale beheeromgeving, waarin digitale archieven duurzaam en toegankelijk worden beheerd) en het toepassingsgebied (niet alleen toepasbaar op documentbeheer in DMS/RMA, maar ook op het beheer van informatie en documenten in alle procesgebonden (vak)applicaties. ECM-systemen, of een samenspel van deze typen applicaties). Is dit juist?
Verder komt bij mij altijd de vraag boven drijven welke waarde ik moet toekennen aan de antwoorden en resultaten zoals die o.a. uit deze checklist naar voren komen. RODIN kan "worden gebruikt als checklist en daarmee als instrument voor good governance." Op basis hiervan kan inzicht worden verkregen “in de mate waarin de organisatie op dit gebied ‘in control’ is.” Maar is dit ook daadwerkelijk het geval, en zo ja wanneer is hiervan vervolgens sprake (moet ik dan alle vragen met ja beantwoord hebben, of mag ik bijvoorbeeld 10% met nee beantwoorden).
Aanvullende vraag zoals die in dit kader bij mij opkomt is – en dan verwijs ik naar bovengenoemde tegenstelling - wat precies moet worden verstaan onder ‘dit gebied’.
Tot slot hebben sommige eisen (deze aanduiding wordt eveneens in de Opzet van RODIN gehanteerd) - deels - een andere lading gekregen (bijv. 2.7 en 2.9) in vergelijking met de bronnen waaruit ze zijn afgeleid. Leidt een dergelijke vertaalslag niet tot verwarring?
@Arjan Waar het mij met name om gaat is dat de doelstelling van toepassing wordt verklaard op (vak)applicaties die daar voor een belangrijk deel niet aan (zullen/kunnen) voldoen, simpelweg omdat ze niet voor dit doel (duurzaam en toegankelijk) gemaakt zijn, maar desondanks wel gegevens en documenten bevatten met archiefwaarde. Dit levert – met RODIN in de hand - een padstelling op, terwijl ik júist op zoek ben naar randvoorwaarden om ook dit ‘soort’ informatie op efficiente wijze te (kunnen) beheren met alle haken en ogen die daaraan verbonden zijn… Met andere woorden, ik ben het volledig eens met de reikwijdte alleen zouden de handvatten wat breder moeten zijn.
“Wat betreft het "in control" zijn - dat hangt af van degene die de (interne) audit uitvoert en/of wat binnen je organisatie als acceptabel wordt gezien.” Is dit niet een hele subjectieve benadering (?).
@Arjan Hoewel op zich juist, lijkt me dat in veel gevallen niet realistisch. In die zin is het wellicht een interessante vraag, waar (binnen organisaties) het zwaartepunt van de informatie(voorziening) ligt...
Omdat één reactie altijd zoveel tijd in beslag neemt, wil ik hier zo nu en dan wat losse vragen en opmerkingen laten vallen over RODIN.
In mijn beleving schuilt er een tegenstelling in het doel van RODIN (handvat voor inrichting (…) van een (…) digitale beheeromgeving, waarin digitale archieven duurzaam en toegankelijk worden beheerd) en het toepassingsgebied (niet alleen toepasbaar op documentbeheer in DMS/RMA, maar ook op het beheer van informatie en documenten in alle procesgebonden (vak)applicaties. ECM-systemen, of een samenspel van deze typen applicaties). Is dit juist?
Verder komt bij mij altijd de vraag boven drijven welke waarde ik moet toekennen aan de antwoorden en resultaten zoals die o.a. uit deze checklist naar voren komen. RODIN kan "worden gebruikt als checklist en daarmee als instrument voor good governance." Op basis hiervan kan inzicht worden verkregen “in de mate waarin de organisatie op dit gebied ‘in control’ is.” Maar is dit ook daadwerkelijk het geval, en zo ja wanneer is hiervan vervolgens sprake (moet ik dan alle vragen met ja beantwoord hebben, of mag ik bijvoorbeeld 10% met nee beantwoorden).
Aanvullende vraag zoals die in dit kader bij mij opkomt is – en dan verwijs ik naar bovengenoemde tegenstelling - wat precies moet worden verstaan onder ‘dit gebied’.
Tot slot hebben sommige eisen (deze aanduiding wordt eveneens in de Opzet van RODIN gehanteerd) - deels - een andere lading gekregen (bijv. 2.7 en 2.9) in vergelijking met de bronnen waaruit ze zijn afgeleid. Leidt een dergelijke vertaalslag niet tot verwarring?
Omdat één reactie altijd zoveel tijd in beslag neemt, wil ik hier zo nu en dan wat losse vragen en opmerkingen laten vallen over RODIN.
In mijn beleving schuilt er een tegenstelling in het doel van RODIN (handvat voor inrichting (…) van een (…) digitale beheeromgeving, waarin digitale archieven duurzaam en toegankelijk worden beheerd) en het toepassingsgebied (niet alleen toepasbaar op documentbeheer in DMS/RMA, maar ook op het beheer van informatie en documenten in alle procesgebonden (vak)applicaties. ECM-systemen, of een samenspel van deze typen applicaties). Is dit juist?
Verder komt bij mij altijd de vraag boven drijven welke waarde ik moet toekennen aan de antwoorden en resultaten zoals die o.a. uit deze checklist naar voren komen. RODIN kan "worden gebruikt als checklist en daarmee als instrument voor good governance." Op basis hiervan kan inzicht worden verkregen “in de mate waarin de organisatie op dit gebied ‘in control’ is.” Maar is dit ook daadwerkelijk het geval, en zo ja wanneer is hiervan vervolgens sprake (moet ik dan alle vragen met ja beantwoord hebben, of mag ik bijvoorbeeld 10% met nee beantwoorden).
Aanvullende vraag zoals die in dit kader bij mij opkomt is – en dan verwijs ik naar bovengenoemde tegenstelling - wat precies moet worden verstaan onder ‘dit gebied’.
Tot slot hebben sommige eisen (deze aanduiding wordt eveneens in de Opzet van RODIN gehanteerd) - deels - een andere lading gekregen (bijv. 2.7 en 2.9) in vergelijking met de bronnen waaruit ze zijn afgeleid. Leidt een dergelijke vertaalslag niet tot verwarring?
Tot slot hebben sommige eisen (deze aanduiding wordt eveneens in de Opzet van RODIN gehanteerd) - deels - een andere lading gekregen (bijv. 2.7 en 2.9) in vergelijking met de bronnen waaruit ze zijn afgeleid. Leidt een dergelijke vertaalslag niet tot verwarring?
@Dick
RODIN vermeld onder 2.9:
“ Het systeem importeert, converteert, migreert en exporteert digitale archiefstukken en de bijbehorende metadata uitsluitend met behoud van de authenticiteit, betrouwbaarheid, integriteit en bruikbaarheid op elk aggregatieniveau.”
Hierbij wordt verwezen naar 2082:36 waarin staat dat:
“Er moet functionaliteit zijn om digitale bestanden te kunnen converteren en migreren met behoud van de authenticiteit, betrouwbaarheid, integriteit en bruikbaarheid van de archiefstukken.”
Naar mijn mening zitten er duidelijke verschillen in de toepassing (reikwijdte) van beide eisen… (?)
(...) maar ook op beheer van informatie en documenten in alle procesgebonden (vak)applicaties, Enterprise Content Managementsystemen, of een samenspel van deze typen applicaties.(...)
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door