Beste collega’s in den lande,

 

Binnen de gemeente Huizen werken we sinds enige tijd met een nieuw geïntegreerd Klantencontact systeem, DMS en zaaksysteem. Om formeel het systeem te accepteren willen we een zorgvuldig test- en acceptatieplan opstellen en uitvoeren. Na enig grasduinen op Internet blijkt er niet veel informatie beschikbaar te zijn. Daarom dus mijn vraag aan de vakgenoten. Zijn er gemeenten die een test- en acceptatieplan hebben opgesteld om hun KCS, DMS en zaaksyteem te testen en zijn er gemeenten die deze informatie met ons willen delen.

 

Met vriendelijke groet,

Ron Jansen (Coordinator Informatie Dienstverlening)

Weergaven: 1998

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Ron,

Met een vast test- en acceptatieplan kan jou helaas niet helpen.We hebben wij veel Proof of Concepts n.a.v. aanbestedingen gedaan waarbij we het bestek en de offerte inzetten als acceptatiecriteria. Er zit dan wel een plan omheen, maar in het kort komt het er op neer dat gestructureerd alle eisen en wensen worden nagelopen alvorens te accepteren.

We hebben hier verschillende blogs over geschreven (zie hieronder). Wellicht helpt dit?

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/poc-deel-1/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/proof-of-concept-deel-2-van-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/poc-deel-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/ervaringen-poc-ge...

Hallo Ron, 

Van Kaliber heeft meerdere keren test- en acceptatie verzorgd voor gemeentelijke KCS/DMS/ZS.

Op hoofdlijnen: ga in een afgebakende periode een aantal testen voorbereiden en uitvoeren in de onderstaande volgorde TAT (Technische Acceptatie Test), FAT (Functionele Acceptatie Test), GAT (Gebruikers Acceptatie Test). Het resultaat van elke test is een kort testverslag en een lijst met bevindingen.Vervolgens is er een herstelronde waarin de leverancier de gemelde issues oplost. Vervolgens vindt er een tweede testronde plaats, zodat weer een volledige test uitvoert.De herstelronden en het testen herhalen zich tot alle blokkerende en niet blokkerende testbevindingen zijn opgelost en er voor elke test een positief go-advies wordt afgegeven. Vervolgens wordt de Productieomgeving ingericht die ook weer getest zal worden.

Neem even contact op via info@vankaliber.nl of 06-26419351 als je meer wilt weten 

Nog wat tips: 

1. test de functionaliteit die je uitgevraagd heb in je bestek. niet meer en niet minder.

2. betrek gebruikers bij het testen (GAT)

3. Goede voorbereiding is het halve werk: zorg voor werkende testomgeving, geschikte (vergader-)ruimte, representatieve voorbeeld-zaak (formulier, dossier, etc)

Beste Sven,

Dank voor je feedback. Ondank dat het geen test- en acceptatieplan is geeft de opzet van de PoC ons wel houvast in hoe we de testen kunnen opzetten. Zowel het proces als de activiteiten (volgordelijk) worden mooi duidelijk. Kortom we nemen je adviezen mee in het opstellen van de testen.

Met vriendelijke groet,

Ron

 

Sven Blom | KBenP zei:

Dag Ron,

Met een vast test- en acceptatieplan kan jou helaas niet helpen.We hebben wij veel Proof of Concepts n.a.v. aanbestedingen gedaan waarbij we het bestek en de offerte inzetten als acceptatiecriteria. Er zit dan wel een plan omheen, maar in het kort komt het er op neer dat gestructureerd alle eisen en wensen worden nagelopen alvorens te accepteren.

We hebben hier verschillende blogs over geschreven (zie hieronder). Wellicht helpt dit?

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/poc-deel-1/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/proof-of-concept-deel-2-van-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/poc-deel-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/ervaringen-poc-ge...

Ik denk dat het zinvol is dat we eens telefonisch contact hebben. We zitten te denken om tijdelijk een testcoordinator in te vliegen die ons kan ondersteunen in de testen van ons KCS/DMS/ZS maar die ook, samen met ons, een uniforme methodiek kan ontwikkelen om test- en acceptatieplannen uit te voeren voor in principe alle installaties van nieuwe software maar ook voor nieuwe releases van bestaande software. 
 
Van Kaliber zei:

Hallo Ron, 

Van Kaliber heeft meerdere keren test- en acceptatie verzorgd voor gemeentelijke KCS/DMS/ZS.

Op hoofdlijnen: ga in een afgebakende periode een aantal testen voorbereiden en uitvoeren in de onderstaande volgorde TAT (Technische Acceptatie Test), FAT (Functionele Acceptatie Test), GAT (Gebruikers Acceptatie Test). Het resultaat van elke test is een kort testverslag en een lijst met bevindingen.Vervolgens is er een herstelronde waarin de leverancier de gemelde issues oplost. Vervolgens vindt er een tweede testronde plaats, zodat weer een volledige test uitvoert.De herstelronden en het testen herhalen zich tot alle blokkerende en niet blokkerende testbevindingen zijn opgelost en er voor elke test een positief go-advies wordt afgegeven. Vervolgens wordt de Productieomgeving ingericht die ook weer getest zal worden.

Neem even contact op via info@vankaliber.nl of 06-26419351 als je meer wilt weten 

Nog wat tips: 

1. test de functionaliteit die je uitgevraagd heb in je bestek. niet meer en niet minder.

2. betrek gebruikers bij het testen (GAT)

3. Goede voorbereiding is het halve werk: zorg voor werkende testomgeving, geschikte (vergader-)ruimte, representatieve voorbeeld-zaak (formulier, dossier, etc)

Dag Ron,

Goed om te horen. We voeren momenteel ook weer everschillende acceptatietesten uit bij gemeenten, dus mocht je meer informatie of ondersteuning willen, laat het dan gerust weten via hier of sven.blom@kbenp.nl / 06 433 634 21. Zeker nu ik zie dat de gunning alweer bijna 2 jaar geleden is wordt het zeker tijd om wat knopen door te gaan hakken en daarbij helpen wij graag!

Succes!

Sven


Ron Jansen zei:

Beste Sven,

Dank voor je feedback. Ondank dat het geen test- en acceptatieplan is geeft de opzet van de PoC ons wel houvast in hoe we de testen kunnen opzetten. Zowel het proces als de activiteiten (volgordelijk) worden mooi duidelijk. Kortom we nemen je adviezen mee in het opstellen van de testen.

Met vriendelijke groet,

Ron

 

Sven Blom | KBenP zei:

Dag Ron,

Met een vast test- en acceptatieplan kan jou helaas niet helpen.We hebben wij veel Proof of Concepts n.a.v. aanbestedingen gedaan waarbij we het bestek en de offerte inzetten als acceptatiecriteria. Er zit dan wel een plan omheen, maar in het kort komt het er op neer dat gestructureerd alle eisen en wensen worden nagelopen alvorens te accepteren.

We hebben hier verschillende blogs over geschreven (zie hieronder). Wellicht helpt dit?

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/poc-deel-1/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/blogs/proof-of-concept-deel-2-van-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/poc-deel-3/

http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/ervaringen-poc-ge...

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden