NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Bron: website Tweede Kamer Informatiehuishouding, de postkoets met hulpmotor. Rapportage en Sp...
Actielijnen
3.2.1 Actielijn 1: professionals (informatiebeheer)
Het is aan te raden om eens in de zoveel tijd voor het curriculum van ‘informatiehuishouding
gerelateerde opleidingen’ te controleren op aansluiting bij de huidige behoefte. Daarnaast is de
vraag of de curricula afdoende inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Er zou (nog) meer ingezet
moeten worden op hergebruik van bestaande opleidingen en e-learning modules. Verder zou meer
nadruk gelegd moeten worden op de bijdrage die het MBO zou kunnen leveren aan (het op orde
brengen van) de informatiehuishouding.
3.2.2 Actielijn 2: het volume en de aard van de informatie
Een aandachtspunt is dat de focus nu met name ligt op verbeteringen voor het werkproces beleid.
Ook voor de andere werkprocessen van de overheid (zoals uitvoering, toezicht en handhaving)
geldt dat verkend moet worden wat deze specifiek nodig hebben en hoe dat gerealiseerd kan
worden. Daarnaast lijkt het zwaartepunt momenteel te liggen op ‘ongestructureerde informatie’
zoals documenten en e-mails. Ook de gegevenshuishouding moet op orde zijn en de
mogelijkheden van gegevensuitwisseling moeten daarbinnen optimaal worden benut.
3.2.3 Actielijn 3: informatiesystemen (ICT)
Bij het vernieuwen van de huidige informatiehuishoudingsarchitectuur moet nadrukkelijk ook
gekeken worden waarom de bestaande architectuur en haar aanpak (EAR, NORA) niet voldaan
heeft. Het risico bestaat anders dat de problematiek blijft bestaan. Een ander aandachtspunt is dat
de ontwikkeling van informatiehuishoudingsarchitectuur rekening houdt met de verschillende
functies die de overheid uitvoert. Voor bijvoorbeeld het maken van beleid is de informatiebehoefte
anders dan voor het houden van toezicht. Ook de ketens waarin deze informatie uitgewisseld moet
worden zijn verschillend. Deze verschillen moeten tot hun recht komen in de architectuur. Per
werkproces zal daarom de architectuur uitgewerkt moeten worden.
3.2.4 Actielijn 4: sturing en naleving
Dashboards, zoals deze ontwikkeld worden in actielijn 4, hebben zeker meerwaarde aangezien
deze snel en eenvoudig overzicht geven van de voortgang. Hierbij moet wel aangegeven worden
wat daadwerkelijk is gerealiseerd. Dat departementen beleid hebben gemaakt om bijvoorbeeld emails te archiveren wil nog niet automatisch zeggen dat dit binnen de organisatie ook structureel
gebeurt. Een actie is pas echt afgerond als de werkwijze aantoonbaar geïmplementeerd is in de
organisatie. Voorts is het van belang dat inzichtelijk wordt gemaakt wat het maatschappelijke
effect is dat met het programma wordt gegenereerd. Hier moet ook gericht op (bij)gestuurd
kunnen worden.
Opmerking
Goede suggestie. Via omdenken zou je met de huidige KPI indicatoren deze deels kunnen passen.
Actielijn 4: komt terug in 1 en 4
Actielijn 3: komt terug bij het in kaart brengen van Archiefregeling artikel 18
Actielijn 2: was in het analoge tijdperk geen tabula rasa, nu wel
Actielijn 1; komt terug bij 2
Mij lijkt het van belang dat deze 4 actielijnen gaan terugkomen in de KPI-verslagen. Hoe denken jullie daarover?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie