NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Lang zoeken naar informatie over het hoelang we zoeken naar informatie
Deel 1, de opzet.
Regelmatig komt de vraag bij informatieprofessionals voorbij op de twitters, in de mails, of gewoon op de werkvloer: Hoeveel tijd zijn we eigenlijk kwijt aan het zoeken naar informatie? Het liefste willen we hier een kant en klaar antwoord op geven in de trant van het kost ons X% van onze werktijd en dit kost onze organisatie op jaarbasis XXXX euro. Dit is heerlijke achtergrondinformatie om de business case aan te vullen voor een nieuw DMS, zaaksysteem,kennisbank, e-depot…. Eigenlijk voor alle innovatieve projecten in ons vakgebied. Getriggerd door de zoveelste keer dat deze vraag bij mij voorbij kwam, heb ik besloten om tijd te investeren in de zoektocht naar hoeveel tijd we kwijt zijn met zoeken. In een niet vaststaand aantal blogs (ligt eraan hoeveel tijd, zin ik heb om dit uit te zoeken en de vorderingen die ik maak) wil ik verslag doen naar mijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag.
Mijn kleine onderzoeksvraag is simpel: Hoeveel tijd (in procenten) besteed een werknemer gemiddeld aan het zoeken van informatie, zowel in bronnen binnen als buiten de eigen organisatie.
Helaas ben ik op dit moment niet in staat om tijdsstudies uit te voeren bij een representatieve hoeveelheid werknemers in Nederland en baseer ik mij op een ‘webstudie’en twitterhulp. Onder andere Eric Hennekam, Margreet Windhorst, Eric Burger, Joost van Koutrik, Aike van der Ploeg, Jaqueline Schuurman Hess en vele anderen hebben op twitter al geholpen met het verzamelen van informatie over dit onderwerp. Ik hoop hierbij ook op de hulp van de lezer van deze blogs. De linkjes naar de informatie over het zoeken naar informatie die tot mij zijn gekomen via de diverse kanalen staan hieronder, vul deze gerust aan. Ik ga de komende tijd deze stukken lezen en erover bloggen.
Oproep: Beschik jij of ken jij een rapport met informatie over dit onderwerp, deel het dan! Als het een intern rapport is dat niet openbaar gemaakt mag worden, wil ik daar discreet mee omgaan en de conclusies anominiseren.
Achtergrond informatie (een eerste zoektocht en dank aan twitter) rijp en groen door elkaar heen met de start van het onderzoek:
Laten we er een gezamenlijke zomerse zoektocht van maken!
Opmerking
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie