NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Vandaag 20 maart 2019 volgde de uitspraak van de Raad van State over de openbaarmaking van documenten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: de Wob). wat interessant voor ons vakgebied is de duiding van het begrip document:
Gezien de ruime betekenis die aan de term "document" als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Wob moet worden toegekend, kan niet anders worden geoordeeld dan dat sms- en WhatsApp-berichten ook onder deze term vallen.
En de duiding gaat nog wat verder:
Moet de minister nu bang zijn dat geen vertrouwelijke berichten meer per sms of WhatsApp kunnen worden verstuurd? Het antwoord daarop is nee. De Wob heeft alleen betrekking op zakelijke en niet op privé-berichten. Daarnaast blijven de weigeringsgronden van de Wob, zoals wanneer het openbaar maken van berichten bijvoorbeeld de privacy schendt of als dit de belangen van de staat schendt, onverkort van toepassing. De aard van een sms of WhatsApp bericht brengt verder mee dat er al snel sprake zal zijn van persoonlijke beleidsopvattingen in het interne debat. Daarvoor kent de Wob een specifieke weigeringsgrond (artikel 11). Betekent dit dan dat de minister en andere bestuursorganen zomaar toegang hebben tot bijvoorbeeld de privételefoon van medewerkers? Ook het antwoord daarop is nee. De minister heeft geen toegang tot de privételefoon van de werknemer. De werknemer die de privételefoon gebruikt voor het ontvangen en verzenden van werkgerelateerde berichten moet deze berichten zo nodig overdragen aan zijn werkgever. De werkgever kan hierover regelingen maken die bijvoorbeeld bepalen dat de werknemer dit soort berichten alleen op een werktelefoon zet.
Voor de uitspraak zie deze link
Opmerking
Dit tweede interview in de reeks van interviews met experts gaat over berichtenapps. We spraken hiervoor met Wil Rombout (OCW) en Jaap-Willem Berg (BZK), die betrokken waren bij het inrichten en operationaliseren van de beleidslijn Berichtenapps.
https://www.informatiehuishouding.nl/medewerkers/themainterviews/be...
Dit tweede interview in de reeks van interviews met experts gaat over berichtenapps. We spraken hiervoor met Wil Rombout (OCW) en Jaap-Willem Berg (BZK), die betrokken waren bij het inrichten en operationaliseren van de beleidslijn Berichtenapps.
https://www.informatiehuishouding.nl/medewerkers/themainterviews/be...
Jurisprudentie
Ambtelijk Nederland krabt zich flink op het hoofd over hoe met de nieuwe regels om te gaan. Belangenorganisaties voor ambtenaren, de VNG en het Nationaal Archief ‘bestuderen de gevolgen van de uitspraak’. Er wordt gewacht op nieuwe jurisprudentie. Pas als deze regels zijn toegepast in een nieuwe rechtszaak – bijvoorbeeld over het wissen van een whatsapparchief door een gemeentesecretaris of een verbod op gebruik van privételefoons door wethouders in een gemeente – kan een overheidsorganisatie het beleid inkleuren.
http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/ff-appen-kst-je-zmr-de-kop-(.230203.lynkx
Ha, ha, het gaat me niet om dat aspect maar om de risicobenadering die hij belicht.
Wanneer ik die presentatie bekijk, dan lijkt het alsof Eric Burger betaald wordt door Microsoft.
De Nederlandse (en Europese) overheden willen juist af van een vendor-lock-in en met Office-365 zit je (weer) vast aan één leverancier, met alle nadelen die daarbij horen.
De presentatie van Eric Burger tijdens de Digitale Spin bevat in mijn optiek ook een realistische kijk.
http://www.digitalespin.nl/DS/Presentaties/Artikelen/2019/3/22_No_N...
Het kan een probleem opleveren, want alle correspondentie van overheden naar burgers en omgekeerd moeten worden gearchiveerd.
Dit kan gebeuren op een (moeilijke) elektronische manier, door overtypen (mag dat?) of door een foto te maken van het scherm van b.v. de telefoon, wanneer de tekst op één scherm past.
Hier zitten dus nog best haken en ogen aan.........
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie