Steeds meer gemeenten haken aan bij Common Ground. Neem nou Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch, die allebei werken aan een toepassing voor het doorgeven van een adreswijziging. ‘De kracht van Common Ground: we standaardiseren een aantal zaken, maar elke gemeente kan er een eigen draai aan geven.’
Joost van Kempen, haar evenknie in ‘s-Hertogenbosch, vult aan: ‘De kracht van Common Ground is dat we in de basis een aantal zaken standaardiseren, maar elke gemeente kan er vervolgens in de interface een eigen draai aan geven. Onder water werkt het dan op dezelfde manier, maar aan de voorkant maakt iedereen een eigen keuze.’
Het systeem dat nu wordt ontwikkeld, kan bijvoorbeeld bediend worden via een app, maar ook nog gewoon via een website. Beide varianten zijn door andere gemeenten te gebruiken. Als ze dat willen, kunnen ze daar nog een eigen interface aan toevoegen.
Delhoofen: ‘We moeten erop durven vertrouwen dat als een andere gemeente iets heeft ontwikkeld, daar goed over is nagedacht. Het kan best zijn dat het niet volledig aansluit op jouw wensen en eisen, maar ga er dan mee verder in plaats van het 355 keer helemaal opnieuw te bedenken.’
Gemeenten moeten samen de regie pakken bij wat er nodig is om de digitale dienstverlening voor inwoners en bedrijven te optimaliseren, vindt ook Jaap Haenen, Chief Information Officer van Eindhoven. ‘De gedachte is inmiddels overal geland, dat is mooi. We moeten het samen doen.’
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie