SOD-Opleidingen en Doxis presenteren MO3

“Digitalisering is geen kwestie van een ‘big-bang strategie’ maar een strategie van een lange adem” aldus Max Beekhuis, directeur Doxis Informatiemanagers. Casper Molmans, directeur SOD-Opleidingen vult aan: “De overgang van analoog naar digitaal werken is een langlopend en complex traject waar de gehele organisatie zorgvuldig en gefaseerd doorheen moet.”

In het kader van deze problematiek hebben SOD-Opleidingen en Doxis Informatiemanagers MO3 ontwikkeld. MO3 betekent: Model voor Oplossingsgerichte Ontwikkeling van de Organisatie. Het MO3 brengt de verschillende stadia van ontwikkeling van de organisatie in kaart op het gebied van het thema ‘Van analoog naar digitaal werken’. MO3 gaat uit van de methodiek van het INK-model en de inhoud van het 9-Vlaksmodel (Rick Maes).

Het unieke van het MO3 is dat het informatiemanagement koppelt aan het proces, informatiebeleid, ICT en de DIV-organisatie. Kortom: alle relevante aandachtsgebieden in de overgang van analoog naar digitaal werken. Daarmee wordt voorkomen dat het complexe traject van analoog naar digitaal werken beperkt blijft tot een deeloplossing. De praktijk wijst uit dat een dergelijke aanpak meestal niet werkt. Juist een integrale aanpak leidt tot succes.

Door het toetsen van de verschillende aspecten uit MO3 ontstaat een integraal beeld van de positie van de informatievoorziening binnen de organisatie. Zo kun je bepalen op welke aspecten je vooruit loopt op de ontwikkeling van de organisatie of welke aspecten juist meer aandacht nodig hebben om weer in de pas te raken.

Kijk voor een voorproefje van MO3 op www.mo-3.nl

MO3 is het concrete resultaat van de samenwerking die Doxis en SOD-Opleidingen zijn aangegaan afgelopen mei.

Weergaven: 322

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Eric Kokke op 10 Juli 2010 op 11.07
Hallo Frans,
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking. We zijn begonnen met het perspectief van de Div-manager. Momenteel bewerken we het model voor de proces-eigenaren (de lijn) en daarna staat een bewerking vanuit strategisch oogpunt op de planning. Voor het eind van het jaar moeten we dus 3 versies (invalshoeken) hebben.
Reactie van Frans Smit op 9 Juli 2010 op 21.49
Is deze toepassing/interpretatie van INK gecombineerd met Amsterdams 9-vlak slechts gericht op de rol en het perspectief van de informatiemanager? Of wordt de methode ook breder toegepast, bijvoorbeeld voor beinvloeding van strategie en besluitvorming op bestuurlijk en directieniveau (denk aan het vlak leiderschap bij het INk model en het vlak linksboven bij het model van Maes)?

Ik hoop dat trouwens van harte, want anders blijf je ronddraaien in het perspectief van de eigen doelgroep en blijf je je gelijk in eigen kring voor elkaar herhalen in een modern jasje. En dat lijkt me niet zo vreselijk effectief.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden