NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De Nationale Ombudsman heeft op 6 september het rapport 'Hoezo MIJNoverheid' uitgebracht. Dit rapport is het verslag van een onderzoek naar knelpunten voor burgers bij MijnOverheid en de Berichtenbox.
In het rapport concludeert de Ombudsman dat het verantwoordelijk Ministerie van BZK zijn regierol waar dient te maken door met een verdere ontwikkeling hiervan een digitale faciliteit neer te zetten die aansluit bij de recentste technische mogelijkheden, waar burgers enthousiast van worden en zich graag bij willen aansluiten.
Momenteel zijn 171 gemeenten en tal van andere overheidsorganisaties afnemer van de diensten van MijnOverheid, waaronder de Berichtenbox.
De invoering (of: implementatie) van deze diensten is nog lopend: met name kleinere gemeenten en gemeenten die al zelf digitale oplossingen voor hun communicatie met inwoners hadden bedacht zijn nog geen afnemer.
In de huidige informatiesamenleving is een verdere digitalisering onvermijdelijk: in de toekomst zal ‘digital by default’ steeds vaker de situatie zijn (Zie ook het rapport Maak Waar van de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid).
Vanuit de rol van afnemer zien gemeenten wel verbeterpunten voor de berichtenbox en brengen dit ook in bij de afnemersraad:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie