Dertien gemeenten in Nederland nemen deel aan de ontwikkeling van de GBI.

GBI is een afkorting voor een gezamenlijke backoffice Inkomensvoorziening (GBI) in het kader van de Participatiewet.

De kern van GBI is:

  • Eén gestandaardiseerd werkproces voor de uitvoering van het inkomensdeel van de Participatiewet, dat door de deelnemende gemeenten één keer wordt ingericht.
    Dit werkproces is vergaand geautomatiseerd. Gemeenten blijven zelf de persoonlijke contacten in het proces van inkomensvoorziening doen en kunnen daarin de samenhang met werk en zorg aan de keukentafel blijven borgen. Het werk-deel van de Participatiewet blijft bij gemeenten en is geen onderdeel van GBI.
  • Eén vastgestelde proces-, applicatie- en informatiearchitectuur die aansluit op gemeentelijke IT-systemen.
  • Een backoffice als beheerorganisatie van het werkproces en bijbehorende applicaties en voor de verdere ontwikkeling van GBI: de GBI-organisatie. Deze GBI-organisatie biedt tevens een vraagbaakfunctie voor gemeenten en kan op hun verzoek ook werkzaamheden uitvoeren.
    De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk eigenaar van deze backoffice. De GBI-organisatie (backoffice) is een kleine hoogwaardige organisatie, geen grote uitvoeringsorganisatie.

Komende jaren moet blijken of het idee van een GBI in de praktijk haalbaar is.

Meer informatie is te lezen op de website van het GBI.

Weergaven: 468

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden