05-03-2009

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) hebben vandaag besloten tot een nieuw programma modernisering GBA. Het nieuwe programma draagt bij aan een verbetering van de kwaliteit van de gegevenshuishouding en betere dienstverlening aan burgers en bedrijven.
De GBA is dé basisregistratie voor personen en de kern van het stelsel van basisregistraties. De modernisering van de GBA zorgt ervoor dat persoonsgegevens gemakkelijker in samenhang worden gebracht met andere overheidsgegevens. Dit draagt bij aan een snellere afhandeling bij bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning. Gewijzigde persoonsgegevens zijn direct bij iedere balie van de overheid beschikbaar voor gebruik bij andere overheidstaken. Overheidsorganisaties kunnen efficiënter werken en gemeenten kunnen hun taken eenvoudiger in samenwerkingsverbanden uitvoeren.

Afspraken over gezamenlijke financiering en aansturing van het programma tussen BZK en de gemeenten maken dat partijen de samenwerking vol vertrouwen tegemoet zien. Te meer daar beide partijen ervan overtuigd zijn, dat de investeringen in de toekomst meer dan terugverdiend zullen worden.
Beide partijen spraken uit wederzijdse verantwoordelijkheid te nemen voor de voortgang van het hele programma. Ook zijn afspraken gemaakt over de samenstelling van de stuurgroep, over de betrokkenheid van gemeenten, Rijk en gebruikers.

Het nieuwe programma Modernisering GBA kent twee belangrijke sporen. Enerzijds wordt de voorziening voor het berichtenverkeer tussen gemeenten en geautoriseerde afnemers (GBA-V) ontwikkeld tot GBA-V Full Service. Dit houdt in dat mutaties die gemeenten invoeren, worden verwerkt in een centrale database en waarna ze gebundeld naar de geautoriseerde afnemers gaan. Nu berichten alle gemeenten de afnemers apart periodiek over de mutaties. Dat is zowel voor de afzonderlijke gemeenten als voor zo’n 300 afnemers arbeidsintensief. Uiteindelijk zal deze communicatie tussen gemeenten en afnemers via een servicebus verlopen (GBA-V Moderne Interfaces).
Anderzijds wordt er een nieuw Logisch Ontwerp gemaakt op basis waarvan nieuwe burgerzakensystemen voor gemeenten worden gebouwd. Een burgerzakensysteem bestaat uit een ‘kern’ (BZS-K) voor het verzamelen en beheren van persoonsgegevens en ‘aanvullende modules’ die als verbindende schakel tussen de kern en de verschillend ingerichte gemeentelijke werkprocessen gaan functioneren.
Alle vier beschreven onderdelen zijn noodzakelijk om de doelstellingen voor burgers en bedrijven te realiseren.

Partijen hebben het voornemen dit alles in goed overleg met gemeenten, afnemers en leveranciers uit te werken en belanghebbenden te informeren over voortgang en de samenhang met andere e-overheidsprogramma’s.

Bron: persbericht ministerie BZK

Weergaven: 84

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden