De eerste ervaringen
De eerste ervaringen met de leerexpeditie zijn veelbelovend. ‘De bijeenkomst was inspirerend.’ ‘Het vloog voorbij ondanks het late uur van de dag.’ Binnen twee uur waren drie teams gevormd rondom vraagstukken als: Hoe krijgen we de organisatie mee? Waar kan ik Archivering by Design toepassen? Welke ruimte kunnen we daarin zelf innemen? En hoe maken we het de ambtenaar makkelijk? Voor de antwoorden bezoeken we voorbeelden, onderzoeken we elkaars praktijken en gaan we op zoek naar experts; van het Nationaal Archief of andere partijen. En waarschijnlijk komen er dan weer nieuwe vragen. Maar het eerste resultaat is binnen: nieuwe contacten en leerervaringen bij totaal andere organisaties.
Informeel leren
Een leerexpeditie is een vorm van informeel leren. Informeel leren staat al enige tijd in de belangstelling. Gebleken is dat we als volwassenen ongeveer 70% van wat we kunnen op die manier leren. Het is een bijzonder krachtige manier van leren en het gebeurt vaak onbewust. Tijdens een leerexpeditie zitten de deelnemers zelf aan het stuur. Zij bepalen het doel en de route ernaar toe. De begeleiders van het Nationaal Archief brengen de mensen samen, zorgen voor vormen voor reflectie en ondersteunen de reizigers op hun pad. Vast onderdeel van het pad is de eigen praktijk van de deelnemers. Het mooie is dat in de organisaties waar de deelnemers werken direct effecten te zien zijn.
Is een leerexpeditie iets voor jou? Neem gerust contact op met het Nationaal Archief en wie weet gaan wij binnenkort ook op expeditie.
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie