13-05-2009
De GBA als basisregistratie moet ervoor zorgen dat gemeenschappelijke gebruik en beheer van persoonsgegevens verbetert en de dienstverlening verbetert door consistent gebruik van actuele persoonsgegevens. Per 1 januari 2010 moeten alle betrokken bestuursorganen zijn aangesloten op de GBA en zijn ze verplicht om de authentieke gegevens uit de GBA te gebruiken. De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) maakt zich echter grote zorgen over de haalbaarheid van de invoering bij gemeenten.
“Eind vorig jaar was bijna 50% van de gemeenten niet gestart met het invoeringstraject en de verwachting is dat daar per heden nog weinig verandering in is gekomen. Gemeenten zouden op dit moment druk bezig moeten zijn met de invoeringsprojecten voor de basisregistratie personen (BRP), maar we zien zeer weinig beweging in ‘Burgerzakenland’”, aldus Ank van Vierzen-Jongman, Directeur NVVB. De zorg voor de haalbaarheid wordt gedeeld door het agentschap Basisregistratie personen en reisdocumenten (BPR)
Gemeenten onvoldoende bewust
De NVVB vreest dat de achterblijvende gemeenten onvoldoende zich onvoldoende bewust zijn van de consequenties van de invoering van de GBA als basisregistratie en de rol die hoofden burgerzaken hierin moeten oppakken. “De implementatie brengt een omvangrijke hoeveelheid werk met zich mee en kent een lange doorlooptijd. Gemeenten die nu nog moeten starten moeten er ernstig rekening mee houden, dat er nog maar zeer weinig tijd over is om de klus te klaren.” voegt Van Vierzen-Jongman eraan toe.
Gezamenlijk project
Alhoewel de hoofden burgerzaken hun verantwoordelijkheid als ‘informatiemakelaar’ van persoonsgegevens serieus moeten oppakken en inhoudelijk verantwoordelijk zijn, is het een gezamenlijk project. Het is een project, waarbij ook informatiemanagers en hoofden Middelen een verantwoordelijke én belangrijke rol spelen.”
Actie
De NVVB brengt het onderwerp op verschillende manieren onder de aandacht. Een daarvan is het organiseren van workshops voor de gemeenten. “Tijdens deze workshops krijgen de deelnemers inzicht in de impact van de BRP, wie welke rol heeft en hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld. Maar uiteindelijk kan de deelnemer na deelname, na een inhoudelijke bespreking ervan, een concept plan van aanpak invoering BRP thuis verder in proces gaan brengen”
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie