NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Samen met onze partners bieden wij u een breed en gevarieerd programma aan tijdens ons congres.
Om aan het thema “Met de wind onder de vleugels naar een nieuw Informatievoorzieningstijdperk” invulling te geven zijn wij een nauwe samenwerking met IMG 100.000+ aangegaan. Samen bieden wij u een breed en gevarieerd programma aan tijdens dit congres.
De onderstaande beweging en ontwikkelingen willen wij op het VIAG congres 2018 presenteren vanuit meerdere invalshoeken. De vakvereniging VIAG kijkt uit naar uw visie en kennis en wat u hier op het congres vanuit uw organisatie over gaat delen.
Samen Organiseren is het vliegwiel voor het verbinden en versnellen van de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU), onder meer op het gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering. Samen Organiseren ondersteunt, organiseert, stimuleert, inventariseert en schaalt op onder het motto: één keer ontwikkelen, 380 maal toepassen. De essentie van de werkwijze Samen Organiseren is dat het echt door en voor gemeenten is. Gemeenten staan zélf aan het roer: zij zijn eigenaar van datgene dat we gezamenlijk ontwikkelen.
Echt samen organiseren houdt in dat gemeenten standaarden afspreken, in eerste instantie op de terreinen informatiebeleid, informatietechnologie en dienstverlening. Zoals dat met de cao voor gemeenten al jaren gebeurt. Voor standaarden in informatiebeleid, informatietechnologie en dienstverlening hebben gemeenten het College van Dienstverleningszaken in het leven geroepen. Het College adviseert het VNG-bestuur over het vaststellen van standaarden en over initiatieven voor versnelling in de opschaling. Op zijn beurt wordt het College geadviseerd door de Taskforce Samen Organiseren, bestaande uit gemeentesecretarissen, directeuren Dienstverlening, een lid namens de ketenpartners en vertegenwoordigers van de koepelverenigingen VDP, IMG 100.000+, VIAG en FAMO. De financiering van de gezamenlijke gemeentelijke activiteiten verloopt via het ingestelde Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU).
Steeds vaker duikt het begrip Common Ground op als het gaat over de modernisering van de gemeentelijke ICT-systemen. Maar wat houdt het precies in? En is het wel nodig de gemeentelijke ICT-systemen grondig op de schop te nemen?
Om met de laatste vraag te beginnen – ja, het is nodig, de ICT-systemen dreigen vast te lopen als gevolg van de snel wassende stroom aan digitale gegevens. De ontsluiting van deze gegevens loopt via een complex systeem van koppelingen. Het maakt het huidige ICT-systeem weinig flexibel, kwetsbaar en duur. En het staat daarmee een optimale dienstverlening aan burgers en ondernemers in de weg. Dit besef zette een beweging in gang voor de stapsgewijze ontwikkeling van een nieuwe, toekomstbestendige gemeentelijke ICT-infrastructuur. De door de Taskforce Samen Organiseren enthousiast omarmde beweging kreeg de toepasselijke naam Common Ground.
Het grote voordeel van dit model, dat is geïnspireerd op de Estlandse X-road, is dat het niet alleen goedkoper is, maar ook meer ruimte biedt om sneller en gemakkelijker te innoveren. Common Ground maakt tevens gemeenten minder afhankelijk van hun vaste leveranciers en geeft burgers en ondernemers meer en beter inzicht in de wijze waarop met hun gegevens wordt omgegaan.
Met Common Ground wordt een grote stap gezet in de richting van een open, transparante overheid waarbinnen met inachtneming van de privacy-regels gegevens sneller en veiliger kunnen worden uitgewisseld, intern zowel als extern.
Nieuw is ook de wijze waarop Common Ground wordt vormgegeven. Het is geen van bovenaf opgelegde systeemwijziging, maar een beweging die samen met gemeenten werkt aan een stapsgewijze modernisering van de ICT-infrastructuur. En elke gemeente de kans biedt om in eigen tempo en op eigen voorwaarden de overstap te maken.
Op dit jaarlijks terugkerend evenement komt u in een hoogwaardig zakennetwerk, wordt u geïnspireerd, gemotiveerd én wordt u op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op uw vakgebied.
Doelstelling is informatie- en kennisoverdracht, bredere toegankelijkheid en gericht op samenwerking. Kortom: Kennis maken en kennis delen in een inspirerende omgeving.
De locatie dit jaar is Worldhotel WINGS aan het vliegveld Rotterdam – The Haque. Rotterdam Airportplein 55, 3045 AP ROTTERDAM
https://www.worldhotelwings.com/
Het congres zal grotendeels gehouden worden in een volledig door ons ingerichte hangar. Een vliegtuigtrap om de beursvloer te bereiken zal niet ontbreken. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht over het vliegveld en dinsdag 6 november zal er de mogelijkheid zijn om deel te nemen aan een sightseeing (met gids) over het vliegveld.
U vind de routebeschrijving onder deze link https://www.worldhotelwings.com/nl/locatie.
Een parkeergarage is aanwezig in het hotel (uitrijkaarten worden verzorgd) en de locatie is heel goed bereikbaar met openbaar vervoer vanuit Rotterdam CS.
Wifi is beschikbaar in het gehele complex.
Doelstelling is informatie- en kennisoverdracht, bredere toegankelijkheid en gericht op samenwerking.
12.30 – 13.30 uur | Ontvangst Lunch op beursvloer |
13.30 – 13.45 uur | Plenaire opening Arend van Beek |
13.45 – 14.15 uur | Plenaire spreker |
14.20 – 15.00 uur | Parallelronde 1 (4 sessies) |
15.55 – 15.25 uur | Koffiepauze op de beursvloer |
15.25 – 16.05 uur | Parallelronde 2 (4 sessies) |
16.10 – 16.50 uur | Parallelronde 3 (4 sessies) |
16.50 – 18.15 uur | Aperitief op beursvloer |
18.15 – 21.30 uur | Diner |
21.30 – 00.00 uur | Afterparty |
07.30 – 09.30 uur | Ontbijt (in Hotel voor de gasten die zijn blijven slapen) |
09.00 – 09.45 uur | Ontvangst congresdeelnemers op beursvloer |
09.45 – 10.00 uur | Arend van Beek, de voorzitter van VIAG |
10.00 – 10.30 uur | Plenaire spreker |
10.30 – 11.00 uur | plenaire spreker |
11.00 – 11.15 uur | VIAG AWARDS |
11.15 – 11.45 uur | Pauze op beursvloer |
11.45 - 12.25 uur | Parallelronde 1 (4 sessies) |
12.30 – 13.30 uur | Lunchpauze (beursvloer) |
13.30 – 14.10 uur | Parallelronde 2 (4 sessies) |
14.15 – 14.55 uur | Parallelronde 3 (4 sessies) |
14.55 – 15.25 uur | Pauze (beursvloer) |
15.25 – 16.05 uur | Parallelronde 4 (4 sessies) |
16.05 – 16.15 uur | Afsluiting door Arend van Beek |
16.15 – 16.50 uur | sightseeing vliegveld |
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie