NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Bron: Kenniscentrum Omgevingswet
Een drieluik over data, processen en applicaties met in dit artikel de focus op gebruik van data bij de Omgevingswet.
De invoering van de Omgevingswet moet een goed functionerende beleidscyclus opleveren (zie figuur 1). Deze invoering gaat gepaard met een enorme digitaliseringsslag door de invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet ofwel het DSO.
Een eerste zorg voor gemeenten is een adequate aansluiting van de informatievoorziening op de beleidscyclus (zie figuur 2). Hiervoor gelden de volgende standaarden:http://www.kenniscentrumomgevingswet.nl/wp-content/uploads/fig-2.png 656w" />
Daarnaast dient de gemeente er vooral voor te zorgen dat data en applicaties zijn afgestemd op de behoeften van de Omgevingswet (zie figuur 3).http://www.kenniscentrumomgevingswet.nl/wp-content/uploads/fig-3.png 610w" />
Het geheel van data en applicaties dient te gaan werken als een GEMEENTELIJK STELSEL. Figuur 4 geeft daarvan een schetsmatig beeld.http://www.kenniscentrumomgevingswet.nl/wp-content/uploads/fig-4-300x159.png 300w, http://www.kenniscentrumomgevingswet.nl/wp-content/uploads/fig-4-76... 768w, http://www.kenniscentrumomgevingswet.nl/wp-content/uploads/fig-4-10... 1024w" />
Er zijn nog veel acties nodig om tot zo’n stelsel te komen. In de praktijk constateren wij als belangrijkste:
Op de VNG-site staat een overzicht van de minimale acties die voor 1-1-2021 uitgevoerd moeten zijn. Voor de ICT is het belangrijkste dat de twee primaire applicaties moeten aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet: de applicaties voor VTH (Vergunning, Toezicht, en Handhaving) en voor het Omgevingsplan. Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), inclusief de invloed daarvan op de legesverordening. Verder is aansluiting op de Samenwerkingsruimte in het DSO van belang voor de samenwerking tussen gemeenten en ketenpartners zoals Omgevingsdiensten en Veiligheidsregio’s/GGD-en.
In dit eerste deel van een serie van drie artikelen gaan we wat nader in de op de data-aspecten. In twee volgende delen komen achtereenvolgens de applicatie- en procesaspecten aan de orde.
Voor alle processen van de beleidscyclus zijn veel data nodig (zie figuur 4). In de huidige praktijk zijn deze data bij de meeste gemeenten opgeslagen in een groot aantal gegevensverzamelingen, te onderscheiden naar:
De Omgevingswet vraagt om toegesneden informatieproducten, te maken uit die gegevensverzamelingen. Om die informatieproducten te realiseren dienen de gegevens te voldoen aan kwaliteitscriteria zoals consistentie, volledigheid en actualiteit. Onze bevindingen bij diverse grote én kleine gemeenten zijn:
Praktisch gesproken zijn maatregelen:
Er is nog veel te doen! Daarom is het belangrijk snel tot actie over te gaan op basis van een strak werkplan. Bijvoorbeeld zoals de auteurs van dit artikel dat voor de gemeenten Zoetermeer en Bergen (L) hebben opgesteld.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie