Gemeenten zijn bronhouder van het GBA, BAG en WOZ. Met ingang van 1 januari 2010 moet bij elke gemeente de GBA als basisregistratie personen zijn ingevoerd, de BAG hoeft pas in 2011 te zijn gerealiseerd.

Het GBA geeft het college van B & W de bevoegdheid nadere regels te stellen op grond van art. 64 lid 4 wet GBA. Op grond van art. 96 van het GBA moet in de GBA verordening m.b.t. de structurele binnengemeentelijke verstrekking de toegang en de verbanden met de andere gegevensverzamelingen worden geregeld. Voor elke functie moet worden vastgesteld op grond van welke bevoegdheid een medewerker toegang heeft, en tot welke set gegevens. De beveiliging moet ook goed geregeld zijn.

Er zijn gemeenten die de authentieke registratie in het BRP (basisregistratie personen) willen koppelen aan het DMS of bijvoorbeeld systemen van sociale zaken.


Wie kan ervaringen op dit gebied delen hoe is dit intern geregeld?

Weergaven: 314

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Raymond van Erkel op 21 December 2009 op 10.38
Hallo Yvonne
Een goede vraag.
Ik ben ook wel geinteresseerd vanuit het Amsterdamse. De stadsdelen hebben nog niet hun DMSen gekoppeld aan de basisreg personen, wel aan diverse andere applicaties. Gebruik maken van basisreg in postregistratiesystemen en in DMSen wordt de volgende stap. Kan wellicht ook gefaseerd want gebruik van basisgegevens in postregistratie is denk ik makkelijker te realiseren dan gebruik van basisgegevens in documenten van een zaak.
Paar items waar ik graag ervaring en ideeen over uitwissel:
- organisatie: werk je met transparantiedocument, DAP etc per doelbinding als je koppelt aan basisreg? doelbinding van DMS lijkt te breed om goedkeuring voor koppeling te kunnen krijgen. in landelijke GABA autorisatie kom je ook geen postregistratie tegen. wellicht zijn er gemeenten die niet werken met een gegevenslevering per doelbinding bij de basisreg personen maar in Amsterdam is dit wel het geval. en wat spreek je af over terugmeldingen door bv. een DIV medewerker.
- informatie: hoe leg je de relaties tussen metadata in DMS en de basisreg? doe je dit meteen met Zaken concept in het achterhoofd of kan het ook zonder. welke gegevensset heb je nodig. koppel je behalve met basisreg personen ook met bedrijven register en met bag voor adrestabel etc.
- technisch: hoe ga je om met meerdere DMS-en koppelen aan 1 gegevensmagazijn, koppel je per organisatie/DMS, werk je met vraag-antwoord berichten/services en/of met datadumps, ervaring van DMS leveranciers met StUF etc.
Groet Raymond

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden