NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Ik ben momenteel bezig met o.m. het onderwerp scankwaliteit en uiteraard kwam daarbij de Beleidsregel vervanging archiefbescheiden provincie Noord-Brabant om de hoek kijken. Wat ik mij niet eerder gerealiseerd heb, is dat er nauwelijks harde kwaliteitseisen aan de scans worden gesteld. Veel verder dan een minimale QI-waarde (een rekensommetje voor de resolutie) voor gedrukte teksten en voor afbeeldingen, komen ze bij de provincie niet.
De focus ligt bij, kort samengevat, de volgende vragen. Deze leid ik af uit het bij de beleidsregel bijgevoegde Checklist Handboek digitale vervanging.
Bij nader inzien verbazen deze vragen mij enigszins.
Opmerking
Machtiging tot vervanging In het voorstel komt de verplichting tot aanvraag van een machtiging tot vervanging van te bewaren archiefbescheiden bij de provincie te vervallen. Dit is besloten met oog op de Wet revitalisering generiek toezicht. (AW art. 7)
Zie deze link op de website van de VNG.
@Ton
Alleen een checklist is inderdaad niet voldoende. Een verder onderzoek is altijd nodig, anders blijft het een papieren exercitie. De vervangingsprocedure biedt die mogelijkheid ook aan de toetser.
Samengevat: de 'professional judgement' van de toetser is doorslaggevend. En dat zou kunnen leiden tot maatwerk toezicht, alhoewel je vergelijkbare situaties wel op gelijke wijze wil toetsen. Al was het maar uit rechtsgelijkheid.
@Jack
Vertrouwen is een goed uitgangspunt, maar ik vind 'trust, but verify' een nog beter uitgangspunt. Vandaar een externe toetser. Je kan de zelfevaluatie nog zo integer uitvoeren; organisatieblindheid voorkom je er niet mee. Om maar een voorbeeld te noemen.
Marco's opmerking "Waarom bemoeit de provincie zich tot op dit detail-niveau met de uitvoering van het archiefbeheer?" begrijp ik niet zo goed. Waarom bemoeit de provincie zich op detail-niveau met de bouw van archiefruimten en -bewaarplaatsen? Omdat het over grote belangen gaat die de randvoorwaarden scheppen voor goede archiefzorg. Hetzelfde geldt voor vervanging. Het is een onomkeerbaar proces, met mogelijkerwijs grote gevolgen als het verkeerd wordt uitgevoerd. Het vreemde vind ik dat Marco vlak daarvoor nog klaagt dat de Beleidsregel nauwelijks eisen stelt aan de kwaliteit van de scan. Is dat dan geen detailniveau?
@Jack
Mooi dat er vastgesteld beleid en vastgestelde procedures zijn, maar hoe weet je ook zeker dat die uitgevoerd worden? Door te toetsen; bijvoorbeeld met checklists die opgesteld zijn aan de hand van dat beleid en die procedures. Zie hier de Beleidsregel - Handboek Vervanging, RODIN, ED3 enz.
Uiteraard zou het mooi zijn als we zo'n Beleidsregel niet nodig hebben, maar je zegt net zelf dat vastgesteld beleid een randvoorwaarde voor 'heldere manieren van werken' is.
Persoonlijk zie ik niets in self-audits en dergelijke. Dat leidt toch te vaak tot een gewenste uitkomst in plaats van een realistische uitkomst. De wens is vaak ook de vader van het meetresultaat en 'organisatieblindheid' wordt niet gecorrigeerd. Daarom is een externe toetsing van belang.
Juist bij onomkeerbare processen als vervanging moet dit zwaar wegen, vind ik. Dat de Archiefwet (en daarmee het vervangingsbeleid) aanpassing behoeft, onderschrijf ik. Dat strikte audit en control op het beheersproces (met daarbij externe regelmatige toetsing) na de vervanging toegepast moet worden onderschrijf ik eveneens.
@Yvonne Tweede alinea onder het kopje "Techniek".
Maar bij nader inzien, de beheeromgeving houdt natuurlijk meer in dan alleen techniek. Het gaat ook om mensen, organisatie, processen, etc.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie