Ervaringen gevraagd : I-controler, I-navigator, of Gemma ZTC ?

In 2001, zo'n negen jaar geleden werd de regeling Goede en Geordende Staat van kracht, die vanaf april zal worden vervangen door een geheel nieuwe. In artikel 3 van de genoemde regeling werd bepaald dat de zorgdrager moest zorgen over een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht moest komen, geordend volgens het documentair structuurplan, hierna af te korten tot DSP. Veel DIV-medewerkers in de regio, waar ik toen ook al werkzaam was, gingen op zoek naar een leverancier die een DSP kon leveren, die voldeed aan de wensen en de behoeften van de organisatie. Velen schaften de DSP aan van de leverancier VHIC. Ondanks het feit dat men er zich tevreden over toonde, bleef het aangeschafte DSP in veel gevallen een papieren tijger.

Ontwikkelingen gaan door, documentbeheer werd steeds professioneler en in mijn regio kozen er negen gemeenten van de 12 voor Corsa, waarvan de versie 7.2 sinds enkele maanden NEN 2082 is gecertificeerd. Daarbij werd door enkele gemeenten de keuze gemaakt voor in plaats van het DSP kenniskaarten met de Meta-Datamanager te gaan inzetten. Enige tijd geleden konden we het OD een enthousiast verhaal lezen over medewerkers van de gemeente Veenendaal over de IT-controler. De gemeenten waar ik uit hoofde van mijn functie als gemeentearchivaris veel contact mee heb, staan weer voor keuzes. Als je Corsa gebruikt zou je ook b.v. kunnen kiezen voor I-navigator of Gemma ZTC om zaakgericht te gaan werken.

Wie wil op deze community ervaringen op dit gebied delen ?

Weergaven: 613

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Frieke H op 23 Juni 2010 op 8.45
Gemeente Hillegom gebruikt de I-Navigator. Er is een selectie gemaakt van de voorkomende processen voor deze gemeente en een aanvulling gemaakt met lokale processen. Bij elke verandering wordt het hele DSP doorgezet naar het DMS Decos. Daar lopen we nog wel tegen een aantal vraagstukken aan:
- hoe gaat Decos om met de 'historische' zaken gekoppeld aan na een update vervallen werkprocessen?
- hoe kunnen we het DSP met de selectietermijnen goed uitwerken in Decos zodat geautomatiseerd de juiste termijnen toegepast worden?
- hoe kan je zaakgericht werken vanuit de basis van dit DSP?
Al doende leert en ontdekt men. Het DSP is hier een levend instrument en de procesbeheerder speelt een sleutelrol in het vertalen van de veranderingen in de organisatie naar (wel of niet aangepaste) processen. Voor de procesbeschrijving word Mavim gebruikt.

Op dit moment staat de laatste vraag in het brandpunt (zie mijn post in de groep zaakgericht werken). Volgens mij omvat je met het zaakgericht werken namelijk niet de volledige scope van gemeentelijke werkprocessen ('zaken met een luchtje' uit De Zaak Y...). Benieuwd hoe jullie dat zien.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden