In Computable is een artikel gepubliceerd over het Digitaal Klantdossier, het DKD, Voor de volledige tekst zie deze link.
Een DKD kan men omschrijven als:
Het Digitaal Klantdossier (DKD) is een verzameling gegevens over werk en inkomen van klanten van verschillende overheidsinstanties. De instanties kunnen de gegevens delen en klanten hoeven ze maar één keer af te geven.
Wederom voor gemeenten een uitdaging om dit vorm te gaan geven, ook vanuit het basisprincipe van éénmalige, éénduidige registratie en meervoudige uitvraag. Het DKD is een van de zes voorbeeldprojecten van het NUP en de e-overheid. Er is dus sprake van keteninformatie, want ook de UWV en de Sociale verzekeringsbank moeten van de gegevens gebruik kunenn maken.
Bij veel gemeenten zijn specifieke bedrijfsapplicaties in gebruik zoals GWS4all van Centric, al dan niet gekoppeld aan het DMS.
Naar aanleiding van het artikel in Computable vroeg ik me af of er al gemeenten zijn die beste practises op dit gebied hebben en verdere NUP stappen hebben gezet. Het aspect informatiebeveiliging bij keteninformatie is op zijn zachtst gezegd niet eenvoudig. In het artikel wordt al weer verder gedacht zonder dat m.i. de eerste stappen al zijn gerealiseerd. Worden ook de informatiemedewerkers van een gemeente bij dergelijke processen betrokken ?
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie