De (wet)Open Overheid, wat kun jij al doen.

In OD nummer juli-augustus 2017 roept de redactie informatie-professionals-en managers op om aan de slag te gaan met openbaarheid van overheidsinformatie. Bevorderen gebruik van overheidsinformatie, bijvoorbeeld vanuit onze registraties, zaken en/of 'dossiers' in combinatie met andere informatiesilo's (bijvoorbeeld webpublicaties, doel-of taaksystemen) en deze beter vindbaar maken en toegankelijker beschikbaar te stellen biedt kansen.

Lees meer op OD-online (het artikel is papier verschenen, online binnenkort)

Zie ook de in het artikel gebruikte fit-gap analyse (Tilburg) woo impactanalyse woo van Sander Janssens.

Het verhoogt de relevantie van ons vak en ons werk bij de overheid, biedt aangrijpingspunten om als vakman ook informatiemakelaar te worden die stakeholders toegang biedt tot overheidsinformatie. Het daagt ons uit te experimenteren met de inzet van de techniek en biedt wellicht toegang tot bestuur en politiek door samen een positie in te nemen in de informatiesamenleving.

Meer lezen en/of reageren, meedoen kan op dit breednetwerk door te reageren op deze blog of informatie2020.pleio.nl openbaarheid

Weergaven: 617

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 14 Juli 2017 op 20.05

Beste Jeroen en Bart,

We moeten inderdaad af om openbaarheid alleen te bezien vanuit het perspectief van de Archiefwet door na 20, soms wel 30 jaar, overheidsarchieven over te dragen naar een archiefdienst. Dat is aan analoge werkelijkheid. Wat misschien nog niet in deze discussie nog niet is belicht dat de overbrengingstermijn in de Archiefwet waarschijnlijk wordt verkort. Dit naar aanleiding van de motie van Gert-Jan Segers uit juni 2016 waarmee hij de regering onder meer heeft gevraagd de huidige Archiefwet aan te passen aan de digitale ontwikkelingen en eisen aan de transparante overheid.

Een van de randvoorwaarden voor de vervroegde overbrenging is dat de informatie op orde moet zijn. Voor fysieke bescheiden is dat achteraf nog op te lossen. Voordigitale bestanden is dat veel moeilijker zo niet onmogelijk, ook vanwege het applicatielandschap, netwerkschijven en goed versiebeheer.

Op dit moment is er overigens een steeds groter spanningsveld waarneembaar tussen de hang naar openbaarheid versus de bescherming van privacygegevens, de werking van de auteurswet en veiligheid.

Het zal heel afhankelijk worden van het komende Kabinet of de WOO door de Eerste Kamer wordt. Laten we eerst eens beginnen met een Minister voor Informatievoorziening en het vraagstuk Archiefwet overhevelen van cultuur naar het Ministerie van BZK.

 

Ik had graag de artikelen van Cornelis van der Sluis geupload waarmee ik destijds ook Sander Janssens mee heb gevoed, maar dat lukt niet bij een reactie zie ik. Die artikelen miste ik bij het stuk in de OD:

-De Wet open overheid in de gemeentelijke praktijk; besluitvorming bij passieve en actieve openbaarmaking (deel II) Mr. dr. C.N. van der Sluis, datum 02-11-2016

-De Wet open overheid in de gemeentelijke praktijk; de behandeling van het</p>Woo-verzoek (deel I) Mr. dr. C.N. van der Sluis, datum 18-10-2016

En overigens ook het uitstekende artikel van Adrie Spruijt in het OD oktober-november 2016.

 

Wat de verwijzing naar urls betreft zou ik zelf eerder opteren naar een volledige verwijzing naar websites.

Reactie van Bart Hekkert op 14 Juli 2017 op 8.43

Ik ben het eens met Jeroen. De overheid moet sowieso veel meer richting actief openbaar maken  van informatie. En dat het kan bewijst bijvoorbeeld Zweden. Daar is het wettelijk vastgelegd dat de overheid haar officiële documentatie openlijk deelt via een register. Niet alle documentatie wordt openlijk gedeeld, maar de metagegevens komen in ieder geval in een informatieregister. Zie ook het interessante artikel van Guido Enthoven : https://informatie2020.pleio.nl/file/download/28715362.

Reactie van Jeroen Jonkers op 14 Juli 2017 op 8.00

Helemaal mee eens Yvonne, maar los van de wet (WOO) zou je per definitie vanuit de overheid moeten stimuleren dat je alles wat openbaar kan, direct openbaar beschikbaar stelt en daarmee een 'digitale studiezaal' aan het creëren ben. Het lijkt dat we nu nog veel te veel blijven hangen in een oude manier van werken.

Reactie van Yvonne Welings op 13 Juli 2017 op 15.51

Ik denk ook dat de AVG op dit moment meer prioriteit heeft. In Binnenlands Bestuur heeft de VNG al meerdere keren laten weten dat de WOO moeilijk uitvoerbaar is en veel kosten met zich mee brengt. Zie voorbeeld http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/vrees-vng-komt-uit...

Het is me bekend dat het Nationaal Archief zich groot voorstander toont van de WOO. Het gaat natuurlijk niet om het principe van de wet. Daarom spreek ik de hoop uit dat ook het NA zich echt gaat verdiepen in de consequenties en kosten.

Reactie van André Plat op 12 Juli 2017 op 20.38

Hoi Yvonne, dank voor je aanvulling. Bij het schrijven van dit artikel was de IA deel 2 nog 'onderweg'. Waar de wil en de weg elkaar niet vinden gaat er niets gebeuren. Zorgvuldig is het wel. Als ik de IA heb gelezen zal ik zien of ik er inhoudelijk nog een toevoeging aan doe. Bijvoorbeeld geheimhouding is wel een aspect waar we bij documentmanagement/digitale dossiervorming aan de 'voorkant' en bij de inrichting, net als privacy, bijvoorbeeld nog te weinig rekening mee houden. 

Reactie van Yvonne Welings op 12 Juli 2017 op 15.51
Reactie van Yvonne Welings op 12 Juli 2017 op 15.48

Volledig halve zou je ook de beide impactanalyses moeten toevoegen, die voor het Rijk en gemeenten.

Zie deze link.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden