NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Allereerst: wat is Content Curation?
Dit is de vaardigheid, het specialisme of kunst van het verzamelen van relevante content op het internet over een bepaald thema voor een specifieke doelgroep en dit presenteren en delen via social media waardoor het publiek de content in een gemakkelijk en waardevol overzicht kan lezen. Zoals een museum curator het tentoongestelde bepaald.
Het is niet het klakkeloos overnemen van content. Het is het verzamelen, personaliseren en contextualiseren van content en delen met jouw doelgroep met vermelding van de oorspronkelijke bronnen. Uit de annotaties en begeleidende teksten moet iets van jouw expertise, kennis of visie blijken. Hoe voeg je waarde toe aan bestaande content? Of hoe lever ik hiermee waarde? Deze vraag stelt Coen Koppen (Curation.nl / Howards Home) op Curation.nl.
Het verhaal is geschreven vanuit het gezichtspunt van Content Marketing. Dit is “het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte of doelgroep om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken zonder direct een produkt of dienst aan te prijzen”- Joery Bruijntjes/Van de inhoud). Merkbinding via social media. Uiteraard met als doel winstgevende klantactiviteiten.
Content Curation wordt dus veel gebruikt voor marketing doeleinden.
Maar het is niet alleen interessant vanuit dit oogpunt. Zoals Coen Koppen opmerkt; je kunt Content Curation ook voor je eigen collega’s toepassen. Voor je interne publiek.
Vervang markt of marktontwikkelingen door beleidsvelden.
Daarom kan Content Curation interessant zijn voor medewerkers bij de overheid. Ik denk dan vooral aan informatiespecialisten. Het is een krachtig specialisme om je collega’s te informeren. Zoals vroeger de knipselkrant.
Als informatiespecialist bij een overheid is het taak en zaak de (beleids-) ambtenaren te ondersteunen in hun informatievoorziening en –beheer.
Het attenderen op sociale , economische, maatschappelijke, culturele, wettelijke en technologische ontwikkelingen / aspecten in de beleidsvelden van jouw overheid hoort mijns inziens ook tot deze taak. Dit valt onder het gevraagd en ongevraagd bemiddelen in informatie en adviseren.
We leven in een tijdperk van ongekend informatieaanbod. Het opnemen van informatie van internet is echter als drinken uit een spuitende brandweerkraan (Mitchell Kapor). Hoeveel informatie kunnen we per dag echt goed verwerken? Dan is het taak de beschikbare informatie goed te filteren.
Elke overheid heeft, naast overeenkomstig beleid zoals bij gemeenten, eigen specifieke en unieke beleidsvelden of aandachtsgebieden. Bijvoorbeeld een reactor, kustlijn, toezicht of windmolenpark om maar wat te noemen. Van deze thema’s is het mogelijk de content van internet te selecteren en goed te presenteren op een periodieke basis.
Natuurlijk heeft de vakambtenaar zijn eigen bronnen maar de vakspecialist kan hier het verschil maken met zijn kennis van zoeken, vinden, selecteren, waarderen, groeperen, organiseren, classificeren en toegankelijk maken van informatie. De informatiespecialist, medewerker DIV of IM kan content curation oppakken. Hij / zij vermindert de zoektijd naar relevante info op het internet, stelt mensen op de hoogte van actuele zaken. Hier liggen duidelijk kansen.
In hoofdlijnen verzamel je content, filtert het beste, voegt waarde toe door een persoonlijke bijdrage en deelt dit op een aansprekende manier zodat ‘jouw publiek’ in 1 oogopslag op de hoogte is. Let op: enige kennis van het beleidsveld is gewenst.
Voor content cureren heb je tools nodig. Veel hiervan zijn gratis via internet. Voor mogelijkheden verwijs ik naar de ZEEF pagina van Robin Good.
Het aanbod van tools is groot en het is soms experimenteren om tot een geschikte tool te komen. Ik zou zeggen: ga het eens onderzoeken.
Op Twitter : @howardshome @coenkoppen
Meer informatie op http://w3.howardshome.com,
Video - GO opleidingen sessie Content Curation / Rob Coers (KBenP zomerevent2014)
http://www.youtube.com/watch?v=IZ0oB0HAbTA
Opmerking
Dank voor de verwijzing!
Rick Maes heeft daar over geschreven. http://www.scribd.com/doc/130692137/De-informatieprofessional-als-c...
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie