Belastingzaken bij Hoge Raad: verplicht digitaal procederen

Website VNG</p><p>dinsdag 24 maart 2020

Met ingang van 15 april 2020 wordt het voor vertegenwoordigers van bestuursorganen, beroepsmatige rechtsbijstandsverleners en niet-natuurlijke personen verplicht om digitaal te procederen in belastingzaken. 

Het gaat om zaken waarin cassatieberoep wordt ingesteld tegen uitspraken van rechtbanken, gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het bedrijfsleven en van Caribische gerechten die zijn gedaan op of na die datum. De Hoge Raad heeft alle colleges van burgemeester en wethouders hierover al geïnformeerd in een brief van 11 juli 2019.

eHerkenning

Om digitaal bij de Hoge Raad te procederen, heeft een bestuursorgaan eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau 3) als inlogmiddel nodig. De VNG heeft een notitie opgesteld om u te informeren over zaken waarmee u rekening moet houden bij het aanvragen van eHerkenning.

Instructiebijeenkomsten

Rond en na 15 april zouden instructiebijeenkomsten plaatsvinden. De Hoge Raad bereidt nu alternatieven voor en zal daarover begin april nadere informatie verstrekken. Daarnaast komt ondersteunende informatie beschikbaar op de website van de Hoge Raad.

Meer informatie

Weergaven: 140

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Conny van der Laan op 31 Maart 2020 op 17.31

Dank je wel Marieke!

Reactie van Yvonne Welings op 31 Maart 2020 op 17.27

Dank Marieke voor het bericht. Het kan niet anders dat het coronavirus gevolgen heeft voor onze manier van werken. Bij een recent vonnis werd telefonisch gehoord als gevolg van de coronavirus:

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@120602/201909073-3-r3-en-20...

Reactie van Marieke Klomp op 31 Maart 2020 op 16.19

Er zijn op rechtspraak.nl een aantal folders met veelgestelde vragen over digitale cassatie. In deel 1 staat de volgende passage: 

"1.3.8: Hoe lang blijft een een ditigaal dossier in het webportaal te raadplegen?

Het digitaal dossier van een zaak blijft in het webportaal beschikbaar tot zes maanden na de datum waarop de behandeling van de zaak door de Hoge Raad is geëindigd. Over de verwijdering van het digitaal dossier van een zaak uit het webportaal stuurt de Hoge Raad geen bericht."

Reactie van Conny van der Laan op 31 Maart 2020 op 13.24

Weet iemand hoe lang afgehandelde zaken in het portaal vd Hoge Raad toegankelijk blijven voor bijv een gemeente die onderdeel was van een gerechtelijk proces? Uitspraken kunnen een precedent werking hebben en moeten m.i ook in ons DMS opgenomen worden 

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden