NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Gistermiddag 10 november was het druk in een zaaltje bij de Verkadefabriek in Den Bosch. BCT presenteerde hun ‘antwoord’ op het zaakgericht werken. BCT is de leverancier van Corsa, een DMS dat door veel gemeenten en waterschap in Midden- en West-Brabant wordt gebruikt. Voor Equalit gemeenten had er al een voorlichting plaatsgevonden.
Liber biedt uit de volgende producten Liber Zaaksysteem, berichtencentrale, zakenmagazijn en Klant Contact Centrum (KCS) en sluit aan bij het landelijk programma Antwoord. De koppelvlakken zijn gebaseerd op de (open) standaarden StUF-ZKN, StUF-EF en StUF-BG. Het zaaksysteem is gebaseerd op RGBZ, GEMMA en ZTC+.
Na een algemene inleiding over het zaakgericht werken door Alex Lony werd na de pauze het systeem gedemonstreerd door Bram Scholten. Er wordt in Liber een onderscheid gemaakt tussen de klantcontacten en het zaaksysteem zelf. Dit lijkt me een aandachtspunt bij de aanschaf.
De klantcontacten kunnen worden gekoppeld met het GBA en op termijn in verband met samenwerkingsverbanden ook met GBA’s van andere gemeenten. Ook is een extra check ingebouwd inzake de af- en aanwezigheid van medewerkers. Een audit trail is mogelijk.
Het zaaksysteem geheel gebaseerd op de ZTC zou voor de niet gestructureerde processen kunnen worden uitgebouwd. De mogelijkheid wordt geboden voor een checklist aan de rechterkant onderin, maar verplicht is dat niet. De bediening van het systeem leek me tamelijk snel te leren.
Er is voorzien in managementsrapportages, de zogenaamde dashboards.
Last but no least , het DMS Corsa is geïntegreerd maar nog niet gepositioneerd in Liber, maar de ontwikkeling in deze is er wel. Net zoals medewerkers opschuiven naar de KCC lijkt dat ook met de informatieregistratie te gebeuren, of is het andersom ?
Opmerking
Misschien is deze berichtgeving wel goed, de gemeente Vaals stapt over op Liber,
zie deze link.
Oei, volgens mij is hier sprake van een klein misverstand. De Gemeente Borger-Odoorn gebruikt niet Liber, maar is net als de gemeente Gilze en Rijen aangesloten bij Dimpact. Ze gebruiken daar dus ook de E-suite ontwikkelt door Atos. Borger-Odoorn heeft zo te lezen de solution Corsa Bestuur gekocht bij BCT. Die gebruiken wij in Gilze en Rijen niet, maar wel Corsa Contract, voor de registratie en beheer van contracten.
Er zijn overigens nog weinig Dimpact gemeenten met een echt werkende koppeling tussen de E-suite en het Corsa DMS. Emmen was de eerste die het voor elkaar kreeg. Recentelijk is daar de zgn. BEL-combinatie bijgekomen (Blaricum, Eemnes en Laren). Bijzonder bij deze drie gemeenten was dat ze ieder een eigen DMS (Corsa) hebben, maar gezamenlijk optrekken qua Midoffice.
He Marion,
Sowieso zie ik pluspunten richting de klantbenadering, belangrijk voor de burger centraal.
Waar ik zelf terughoudend als organisatie in zou zijn is om alle klantcontacten te registreren, dat is uiteraard een keuze voor de organisatie maar betekent ook veel meer werk. Voorts heb ik het genoteerd als aandachtspunt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de klantcontacten en het zaaksysteem. Het zou niet verbazen als dat in een organisatie tot onduidelijkheid zou leiden, is het alleen maar een klantcontact of he begin van een zaak ?
Het is ook een keuze voor de organisatie om de checklist te gebruiken, de vraag is of dat zo vrijblijvend kan zijn.
Ik wil eraan toevoegen dat ik geen expert ben op het gebied van zaaksystemen en er met een frisse blik naar gekeken heb.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie